Fotoproblem

Förmiddagen har varit fylld av aktivitet. Jag har höjt styret på mitt hembygge till cykel, sadeln likaså. Dessutom har jag tippat den bakåt, så jag slipper glida bakåt hela tiden, vilket är obekvämt och frstrerande. I synnerhet som man måste parera hundens oberäkneliga rörelser mellan varven.
Fick låna verktyg av en granne, eftersom mina fasta nycklar tycks ha gått upp i rök. Köpte ett helt gäng till det facila priset av 99:- på en järnhandel i Hemse i mellandagarna och tänkte: -Nu har jag i alla fall nycklar som täcker in alla de vanligaste dimensionerna- rubbet! Visst! Problemet är bara, som sagt, att de tycks ha blivit uppslukade av jorden, eller något i den vägen!
Fick igång defekta digitalkameran och lyckades under pressande (!) förhållanden ta bild på en kaktusblomma, cykeln (före justeringen) samt Shiva. Jag menar bokstavligen ”pressande förhållanden”. Kidsen har nämligen lyckats med konststycket att bryta av den plastflik på kamerans batterifack, som har till uppgift att låsa facket och skapa kontakt. Att fotografera med den felkonstruerade Olympusen är i nuläget en besvärlig historia. Man måste oavbrutet klämma den trasiga batteriluckan uppåt (så att kontakt uppkommer) och samtidigt försöka ta en bild. Minsta glapp resulterar givetvis i att processen avbryts.

Efter en del ekvilibristiska övningar lyckades jag alltså, trotrootrelativessmall.jpgs allt, genomföra ett antal exponeringar. Återstod att få in eländet i burken 😉

Med en begynnande krampkänsla i händerna och efter otaliga omstarter av datorn, kunde jag nedslaget konstatera att det var lönlöst. Den efterlängtade ”No name”-ikonen som symboliserar den anslutna kameran, dök aldrig upp på displayen. Förmodligen p g a att jag slappnat av någon gång under processen och glapp uppstått. *Suck*

Får låna grannens digitalkamera imorgon och hoppas på bättre tur!

God natt på er!

Bildtext: 

Någon av dessa är kamerasabotören, dock osäkert vilken. Tjejen på bilden är helt oskyldig. Hon är bara en gästande kusin från fastlandet. Mini, Midi och Maxi hör emellertid  till de misstänkas skara

~ av Sam Zodiac på mars 12, 2007.

Kommentera

 
