Månfasernas betydelse

Säkert har du hört någon gång att Månens olika faser har betydelse för olika skeenden här på Jorden. (Om inte annat har du väl snappat upp att varulvarna blir aktiva vid fullmåne;-) ?

Allvarligt talat; den gamla Bondepraktikan innehöll uppenbarligen råd om sådd och skörd med avseende på Månens faser, det engelska ordet ”lunatic” (galning) har ju direkt anknytning till latinets namn på Månen- Luna, etc etc

Själv har jag gjort en del personliga iakttagelser vid månfasskiftena:

  1. Jag blir alltid tröttare och mera svårväckt på mornarna
  2. Vädret förefaller ändras ofta och håller sedan i sig
    fram tills nästa månfas inträder

Det mest generella rådet när det gäller Månens faser är detta:

  1. Om du vill att naglar och/eller hår ska växa snabbare; klipp dem/det strax innan fullmåne!
  2. Om du vill att naglar och/eller hår ska växa långsammare; klipp dem/det strax innan nymåne!
  3. Detsamma gäller allt organiskt, växande liv.

Om du använder Google som startsida, så finns det en del möjligheter att skräddarsy den. Jag har bl a den här praktiska saken på startsidan:

Månfasindikator från Google

Några dagar innan den här skärmdumpen gjordes började vårvädret. Månen skiftade fas den 11 mars och det fina vädret har hållt i sig ända fram till nu. Som ni kan se på bilden nedan (från morgonen den 17 mars), är vi mycket snart framme vid nymånen. Då skulle det, enligt den här teorin, vara läge för ett väderskifte och dessvärre tycks det vara fallet! På text-TV såg jag att vintern uppenbarligen är i färd med att göra en comeback. (Kortvarig sådan, får man hoppas! 🙂

current-moon-phase.jpg

Naturligtvis finns det ingen garanti för att vädret måste slå om i samband med fasskiftena, men om det händer, så sker det sannolikt då. Lev väl!

~ av Sam Zodiac på mars 13, 2007.

5 svar to “Månfasernas betydelse”

  1. Det är verkligen fascinerande att månen har hängt med så länge. Precis som du säger så blir man påverkad av månens aktivitet. Jag har en kompis som alltid har svårt att sova när fullmåne inträffar. Jag själv blir känsligare och retligare. Kanske beror det lite på att man intalar sig att man blir det eftersom man är medveten om att det är fullmåne. Men som sagt, fascinerande!

  2. Hej, Malin!
    Ja, visst är det fascinerande med Månens inverkan? Om man är exceptionellt känslig för influenser från Månen, så brukar det framgå av horoskopet. Har man t ex Månen i Kräftans tecken i födelsehoroskopet, så är man mer eller mindre en vandrande antenn! 🙂

    Ha det!

  3. Hej!
    Jag undrar om du kan ramsan om månens inverkan på hur april faller.Jag har inte hört den sin min far sa den och honom kan jag inte fråga.
    Det började så här vid första fullmåne hm hm…osv.
    Tacksam för svar
    MVH//agath

  4. Månen är fantastisk! Så många egenskaper och hemligheter den har.

Kommentera

 
