Gotländsk solnedgång

sunset.jpg

Det är naturligtvis ett hopplöst företag att försöka handhålla en kamera och ta en bild med så pass lång slutartid som erfordras för att ett foto som det ovan, utan att använda stativ eller självutlösare, eller nå’t i den vägen. Slutartiden blir alltför lång och kameran rubbas under exponeringen med suddiga bilder (skakningsoskärpa) som resultat. Det blev förstås fallet nyligen, när jag mot alla odds försökte mig på saken. Därför tog jag in bilden i Photoshop och suddade till den ytterligare genom att lägga på ett akvarellfilter m m.Den undre av bilderna brydde jag mig aldrig om att trolla med i Photoshop, så den är naturligt suddig,:D Men ni får i alla fall en uppfattning om hur solnedgången ter sig från vår bakgård, eller hur?

sunset1.jpg

~ av Sam Zodiac på mars 26, 2007.

3 svar to “Gotländsk solnedgång”

  1. Jo, det är nåt extra med solnedgångarna här, det har vi märkt jag o tjejerna. Vackert som attan!!

  2. solnedgångarna och stjärnhimlarna, det ska man uppleva på Gotland, de är trollska!

  3. Jag och Märtagreta (och Agapanthus) har en gemensam bekant som är mer eller mindre besatt av solnedgångarna vid Ekstakusten. Hon missar dem ogärna. Gotland är, såvitt jag kam förstå, ett drömställe för inbitna astronomer. Det är så pass lite störande belysning på ön att observationsförhållandena är idealiska.
    Usch, vad knastertorr jag låter! Måste vara Månen i Stenbocken och Jungfruascendenten etc etc… Tänkte faktiskt avsluta med att säga att såväl solnedgångarna som stjärnhimlarna här på ön är andlöst tjusiga 🙂
    Sov gott, alla!

Kommentera

 
