Santa Maria- Visbys domkyrka

santamaria.jpg

Det här är faktiskt den enda svenska kyrka jag någonsin sett som har gargoyler, de där små monsterstatyerna som blickar ner på åskådarna.
Enligt en norsk webbsida (länken ovan) skapades gargoylerna ursprungligen för att leda regnvatten från kyrkans stuprännor, typ. Så småningom förändrades deras funktion för att på katolska kyrkor erinra kyrkobesökarna om skillnaden mellan det goda (kyrkan) och det onda (gargoylerna själva).

gargoyl.gif

En gargoyl, skamlöst snodd från den norska sajten jag länkat till här ovanför

~ av Sam Zodiac på april 2, 2007.

4 svar to “Santa Maria- Visbys domkyrka”

  1. En kyrka av det ovanligare slaget! Den ser inte ens svensk ut, mycket snygg!
    Du har fått in så många fina bilder, jag får kika ikväll när jag kommer hem.
    Ha en bra dag, Kram!!

  2. Det var precis det som slog mig när jag gästade ön för första gången- den ser faktiskt inte svensk ut! 😀
    Hoppas även din dag blir bra! Solen skiner här i a f; skönt!

  3. Fy tusan för vädret!
    Med ett mindre gruslass i ögonen famlade jag febrilt efter dörrhandtaget när jag kom hem.
    Det blåser mycket och allt grus de sandat vägarna med är överallt utom nere på backen…..

  4. -Jobbigt! Stackars dig! Men vid det här laget har du nog fått gruset ur ögonen 😀 Jag missade din kommentar igår.

Kommentera

 
