Vårhysteri på Enebacken

krattlasse.jpgrecentcathel.jpglars.jpg

Det krattas, beskärs, ansas och grävs överallt runt mig på Enebacken just nu. Får väl avsätta några timmar åt min egen täppa på husets baksida imorgon, antar jag. En grovsanering har jag hunnit med, men finliret är kvar. ”Allt som är gammalt och dött ska bort!” sa exet när hon med kännarmin tittade ut över bakgården. Hon gav mig också lite konstruktiv kritik efter att ha undersökt det som blev kvar sedan jag klippt ned ett buskage på framsidan. Jag hade tydligen tagit alltför rakt av, på en meters höjd, ungefär. ”Det är bättre om du låter grenarna vara lite längre i mitten” förklarade Agapanthus pedagogiskt. ”Klipp helt enkelt efter den form som ett normalt buskage har”. OK, jag får väl, utrustad med grannens vassa Fiskars-sekatör ge mig i kast med de resterande buskagen imorgon samt göra ett ryck på baksidan.

Nu stundar det bistra tider! Tidigare var det ju Agapanthus, mitt ex, som tog hand om hela trädgårdsbiten, men det var då, det. Nu tvingas jag själv sätta mig in i trädgårdskonstens ABC för att inte hela rasket ska förfalla. Nåja, jag har en i grunden ganska fatalistisk inställning till livet. Allt som händer har en mening, även om det i förstone kan vara lite svårt att inse vad Universum har för avsikt med det som sker. I det här fallet att låta mig bli en motsträvig trädgårdsskötare.:D

~ av Sam Zodiac på april 3, 2007.

11 svar to “Vårhysteri på Enebacken”

  1. Kör ner händerna i jorden, plantera, gräv, känn …..Det växer upp nytt liv. En trädgård kan vara en källa för att hämta kraft. Här finns färg, lukt, skapande och musiken står fåglar och humlor för. Måla en tavla med blommor.
    Utan min trädgård skulle mitt liv sakna något väsentligt.
    Så gå ut, öppna sinnena och låt trädgårdsådran komma fram. Lycka till!
    Kram

  2. Ja, ja..så talar ett sant jordtecken! Jag känner också igen resonemanget från mitt ex (hon har Venus i Jungfrun- ett jordtecken. Hon gillar också jord. Dessvärre anar jag ju att ni säkert har rätt, det är bara det att jag har så svårt att varva ner och känna av jordvibbarna! Måste väl vara min ADHD som spökar, antar jag 😀 Nåja, jag lovar i alla fall att ge det hela en chans idag. Jag ska fullmånemeditera och lyssna på hjärnvågsförbättrande musik i mina stereohörlurar och därefter sväva ut i trädgården och skapa kontakt med devorna därute, så att mitt arbete blir framgångsrikt. Tack för peppningen!
    Kram!

  3. Jag sa oxå att gamla grenar skulle tas i markhöjd, glömt det?

  4. “Allt som är gammalt och dött ska bort!” sa exet när hon med kännarmin tittade ut över bakgården.
    Är inte det liktydigt med att klippa i markhöjd, då??

  5. Nu måste jag inmundiga ingredienserna till Bildgåta nr 1. Därefter är det väl sekatören som gäller, förmodar jag. (Har just fått min skönhetssömn;) Ställde in Dagens bildgåta på tidsinställning, innan jag slocknade. Den lär ha publicerats 08′:45, om allt funkade enligt beräkningarna.

  6. Tvi vale, vilket väder! Isande vindar som sveper fram över ön och djupfryser mina fingrar när jag motvilligt berövar buskagens grenar möjligheten att uppleva våren och sommaren. Pallar inte mer än någon timme åt gången.
    -Åcken dj-a fryslort, skulle min salige far ha sagt. Men dessvärre var det inte hans nordiska gener jag ärvde när det gäller motståndskraft mot kölden, utan morsans semitiska. Vilket naturligtvis gör mig mera lämpad för Medelhavsklimatet 😀
    Och inte blir det ju bättre av att jag som 12-åring drogs in i ett imbecillt tävlingsraseri under en resa till Ungern, där det gällde att hålla fram pek- och långfingret på en hand och låta polaren/motståndaren klippa till allt vad han pallade, också med sitt pek- och långfinger. Ju snärtigare, desto bättre! Sedan var det min tur att snärta till hans o s v.
    Den som höll ut längst, vann. Min höga smärttröskel plus min allmänna envishet och tävlingsinstinkt gjorde att jag vann nästan jämt. Priset får jag betala nu. När jag kommer in från kylan och värms upp, återtar fingrarna så sakteliga sina normala hudtoner. Alla utom pek- och långfingren på höger hand, vill säga. De förblir kritvita länge, länge. Det ser helt sjukt ut; som fingren på ett lik, typ!
    Långt försvarstal för att rättfärdiga att jag sitter i stugvärmen framför datorn, istället för att frysa häcken (och fingarna, icke att förglömma) av mig ute, men…:D

  7. Jag säger bara en sak: BETONG 🙂 Men lycka till!!! Jag följer med spänning den fortsatta utvecklingen. Funderar annars på att bilda en klubb av något slag, typ VSATA (Vi som avskyr trädgårdsarbete).

  8. Jamen…skulle inte du blixtinkalla De Grå? Eller susanna? 😀
    Då löser sig ju dina problem automatiskt, eller hur?
    Fast nog kände jag igen mig lite i din klagovals;)

  9. Tråkigt nog så kan man inte kategorisera kommentarerna. Annars skulle jag (för första gången, faktiskt) kunna plocka in mitt kverulerande om förfrusna fingrar och isande vindar i kategorin ”Gnäll” eller ”Kvirr” eller nåt liknande 😀

  10. Jo jag ska blixtinkalla de grå – jag kanske kunde leasa ut dom oxå???

  11. Ja, det ställer de säkert upp på. Bara de får sin livskvalitékvot fylld 😉

Kommentera

 
