Långfredagsdramatik

bloodycat2.jpg

Den här bilden togs av Bonus cirka fem minuter efter det att jag i natt, eller snarare i morse, hade blivit överfallen och misshandlad av en granne med osedvanligt taskigt ölsinne. Den omständigheten att blodet droppat ner på kameran och gjort så att irisbländaren bara delvis öppnade sig, tillför bilden en viss dramatik, som annars inte skulle funnits där, eller hur? Av förståeliga skäl ser jag en aning bister ut på bilden 😀 Men tydligen är det så att Långfredagen inte direkt är en lyckodag för alla med semitiskt ursprung;) (Hade detta varit 1800-talet, så hade jag säkerligen blivit åtalad för hädelse för det yttrandet).

Nu i efterhand erinrar jag mig att jag vid ett flertal tillfällen blivit varnad för att dricka i den här grannens sällskap, just på grund av hans dokumenterat dåliga ölsinne. Men lyssnade jag till det? Icke! Delvis beroende på att jag alltid vill skapa mig en egen uppfattning om saker och ting. Och det fick jag ju! 😀

Det mest irriterande i hela den här situationen är att jag inte förstår vad det egentligen var som utlöste raseriutbrottet hos min värd. När alla andra lämnade festen (som fram till nu hade varit trevlig och gemytlig) och hans kvinna gick och la sig, bad han mig stanna kvar och dela en öl med honom och snacka lite. Eftersom killar likaväl som tjejer någon gång måste prata av sig med en representant av det egna könet, samtyckte jag, trots att kvällen var sen (eller dagen tidig, om man så vill). Under samtalets gång måste jag ha tryckt på någon undermedveten knapp hos honom, för plötsligt sa han: -Om det är så, så kan du gå ut genom den där dörren och aldrig visa dig här igen! Jag tittade förbluffat på honom för att utröna huruvida han skojade (han kan mellan varven ha en ganska kärv humor), men det tycktes inte vara fallet. Jag stannar inte på ställen där jag inte är välkommen, så därför ryckte jag på axlarna, steg upp ur stolen, plockade upp kameran från bordet, stack fötterna i mina träskor och gick mot ytterdörren. Då rusade han på mig bakifrån och givetvis snurrade jag runt för att ta reda på vad det var frågan om. Innan jag visste ordet av, fick jag världens stjärnsmäll på käken, tätt följd av två till; höger-vänster-höger, pang-pang-pang! Vid varje smäll ljungade blixtar framför ögonen på mig, men likafullt stod jag fortfarande upp. Eftersom min angripare inte visade något tecken på att sluta med misshandeln, var jag naturligtvis tvungen att försvara mig. Det resulterade i ett ganska kortvarigt tumult, där jag slutligen fick så pass mycket andrum att jag kunde avlägsna mig från platsen. Med förhoppning att resten av helgen blir mindre våldsam och dramatisk, lämnar jag nu detta bakom mig, såvida inte Livet vill annat. Glad påsk på er!!

~ av Sam Zodiac på april 6, 2007.

14 svar to “Långfredagsdramatik”

  1. Det var en jävla granne! ( ursäkta ordvalet)
    När jag kom in på sidan trodde jag först att du hade lekt med teatersmink. Herregud så du ser ut…..
    Jag får väl hoppas att ditt huvud inte ska vålla mer huvudvärk än vad som är normalt efter en trevlig kväll.
    Låter lite banalt att önska en trevlig dag men jag menar det i alla fall!!
    Kram

  2. Ha-ha! Du är för härlig, susanna! Jag ska försöka ha så trevligt jag kan, lovar! Men med kommentarer av det här slaget, blir det nog inte så svårt. Tittade just ut genom fönstret och såg tre skator gå och picka på tomten. ”Three for a girl…” tänkte jag. (Den där engelska barnkammarramsan, du vet, som är publicerad i en kommentar på Berbens post ”En skata”) Då blir det nog en tjej som responderar först av alla på den nyligen publicerade posten; bergis susanna!
    Och det var det ju. 😀
    Ha en jättebra dag, själv!
    Kram

  3. Hu då ! Håll dig undan i fortsättningen! Fast det kanske inte är så lätt när man är grannar…. Kramis!

  4. Du skriver så kul så jag har svårt att hålla mig för skratt 🙂 Det var en obehaglig granne å va feg som tjuvslår någon bakifrån tur att du inte viker ner dig i första taget! Undrar hur hans kvinna klarar sig med en sådan vettvilling. Slicka såren och ha en bättre fortsättning på påsken.

  5. Du behöver inte hålla dig för skratt, Berben. Garva utav bara h-e om du känner för det! 😀 Jag ska slicka såren och är produktiv som vanligt 😉 Bildgåtan är klar och tidsinställd till att brisera strax efter halv tre, Trevlig fortsättning på helgen tillönskar jag dig med!
    Förresten; det var en dj-a kul bonad Lotta-Potta hade ”på andra sidan” 😀

  6. Jag skrattar inte åt andras olyckor det är inte min stil! Jag har råkat ut för folk med dåligt ölsinne som en kusin till min fru så jag vet hur oberäknelig dom kan vara. Ha det gött 🙂

  7. Jaha, nu hajar jag hur du menar. Nej, det förstås, men jag skriver ju roligt för att folk ska garva åt eländet! Det är liksom meningen 😉
    Ja, visst har man väl råkat ut för en och annan i sina dar. Och det är ju aldrig speciellt kul. Men ofta, som i det här fallet, är dom hur trevliga som helst på nykter kaliber.
    Ha det gött, du med! 😉

  8. Galna grannar är inte kul. Men man får väl se det så, att det är primitivt folk som inte begriper bättre. Ha en bra långfredag!

  9. Killen har inte haft det så dj-a lätt på sistone. Alkoholen släpper ofta loss den förtvivlan och desperation som man begravt djupt inne i sig. Nu ska du inte vara så hård och fördömande, Agapanthus! ”Förlåt dem, Herre, ty de veta icke vad de göra” etc (Fast det är klart; det är ju vad du säger också, men med andra ord) Man ska va’ gla’ i påsk! 😀 Jadå, och ni med!

  10. Ojdå, jag såg Berbens kommentar och märkte inte att din låg ovanför, Prudie. Sorry!
    Hålla mig undan lär jag nog inte göra, men det dröjer nog innan vi krökar ihop igen 😉
    Kramis på dig med!

  11. Vill bara berätta att grannen med ”ölsinnet” inte råkar vara undertecknad….
    Om nu någon skulle kunna komma på den tanken.

  12. Vem skulle komma på den befängda tanken, då? 😀

  13. du skulle spöat han ju sam zodiac! 😀 ha de bra kram

  14. Usch vad otäckt, tur det gick bra!

    Glad Påsk ett år efteråt:)

Kommentera

 
