Vad är nu på G?

magpie1.jpg

Såg en eländig skata genom fönstret. Spanade förtvivlat efter en eventuell kompis, men icke! Vad är det för djävelskap på gång nu då? *suckar*

~ av Sam Zodiac på april 9, 2007.

9 svar to “Vad är nu på G?”

  1. Jag såg oxå bara en 🙂

  2. Aj då! Ja, framtiden får väl utvisa vad det är som ska djävlas idag, då 😉
    Har tipsat en MSN-chattande kollega från tiden i skogen om din sida i morse. Han fick många goda skratt 😀
    Ha de’ gött, trots skatuslingen!

  3. Det slog mig, förresten att alla kanske inte är riktigt införstådda med vad vi snackar om här 😀
    Det handlar om en engelsk barnkammarramsa som jag publicerade i en kommentar på berbens sida. Jag daterar upp er med en repris här:
    Den handlar om antalet skator man ser vid varje observationstillfälle och beroende på hur många dom är, sägs vissa saker hända under en nära framtid. Så här går ramsan:

    One for sorrow
    Two for joy
    Three for a girl
    Four for a boy
    Five for silver
    Six for gold
    Seven for a secret
    Never to be told

    Nu ska man inte ta så hårt på det här med “sorrow” (det är ju trots allt ganska ofta man får syn på endast en skata:-), men någon form av förtretlighet brukar man faktiskt råka ut för när antalet siktade skator är en. Alltså brukar jag i de lägena febrilt spana runt och muttra: -Var har du kompisen? Joy är ju bra mycket trevligare än sorrow, right?
    Ha det så gott!

  4. Haha, ni har gått i spinn på skator.

    Tänk så här: Jag ser en men den andra är för blyg för att visa sig…….
    Jag passar på att säga GodNatt, friskluften sög musten ur mig, vi får prata en annan kväll.
    Kram

  5. Vad som djävlades idag var IP-telefoniprogrammet Skype. Det var det som den ensamma skatan i morse ville förvarna om. I stort sett hela dagen satt jag och grannen (han som i en kommentar härom dagen gick in och försäkrade att det inte är han som litder av det dåliga ölsinnet) 😀 och försökte få fart på eländet, men förgäves. Vi kom emellertid ett gott stycke på väg och allt som nu behöver införskaffas är en adepter à 169 bagis, så jag är ändå relativt nöjd.
    Visst, susanna, det kan man ju, men önsketänkande förslår inte långt när man har med skator att göra, det har jag märkt. Ser man två, så är allt lugnt, men en får mig att ana oråd. Undrar just hur berbens dag varit? Får kolla in där oxå denna sena timme!
    Kram

  6. Det kan inte finnas en risk att man omedvetet ”planerar” in händelser efter de tecken som noteras? Som att läsa horoskop, (Ja de där tramsiga i tidningen) och sedan vet man liksom vad som ska hända och noterar det i minnet när just DET inträffar…..Vilket bludder, det blev!
    Nej, nu måste jag in i duschen! Ha en bra dag, kram!!

  7. Jo, visst kan det det! (Glad u brought it up!) Jag brottas ständigt med det här problemet om självuppfyllande profetior inom min astrologiska verksamhet. Hur mycket ska man säga? Sätter jag honom/henne på ett omedvetet spår om jag berättar..etc etc. Jag hörde talas om ett skräckexempel en gång. En snubbe som studerade astrologi i Uppsala, kunde inte förmå sig till att gå ut och svinga en bägare med polarna, förrän han hade konsulterat efemeriderna! 😀 För de oinvigda (vilket väl torde utgöra majoriteten av bloggläsarna; jag känner inte så många astrologer;) vill jag berätta att efemerider är tabellsamlingar som utvisar den exakta planetpositionen för en given tidpunkt (nuförtiden oftast midnatt) på var och en av årets dagar. De användes mest förr, när vi ställde horoskop utan hjälp av dagens eminenta datorer. På den tiden tog det mig en (mödosam och tråkig) timme att ställa ett horoskop. Nu går det på några sekunder. Längst tid tar inmatningen av födelsedata. Så blir det helt korrekt, också 😀

  8. Vi har rätt många skator där vi bor får snart ändra namn till Skatåker 🙂 Jag såg 10 skator samtidigt klockan 05:30 Ha det 🙂

  9. Enligt ramsan, (som bara går till sju skator), heter det

    Seven for a secret
    Never to be told

    Eftersom då såg ännu fler, så har du tydligen chansen att få korn på något helt enormt och hemligt, som du aldrig får berätta för en levande själ! 😀
    Lycka till med det!
    Ha det!

Kommentera

 
