Klovandrare

korgsimon2.jpg

”Katten är det enda tamdjuret som går direkt på klorna och inte på tassarna”. Det här sättet att gå på kallas på engelska för ”digitigrade”. På svenska skulle det nog närmast kunna översättas med ”tågångare”. När man söker på ”digitigrade” på answers.com, framgår det emellertid att ovanståemde citat från ArcaMax Publishing inte är korrekt. Där påstås nämligen att katten inte alls är det enda tamdjuret som tillämpar tågång. Där nämns såväl häst som hund och båda dessa är, såvitt jag vet, tamdjur 🙂 Frågan är nu: vem är det som har rätt? Det här med inhämtande av fakta från internet, är inte alltid pålitligt. Det gäller att vara källkritisk. Nedan har jag kopierat in ArcaMax’s ”fakta” från deras dagliga nyhetsblad:

”Cats are the only domestic animals that walk directly on their claws, not on their paws. This method of walking is called ”digitigrade”. When cats scratch furniture, it isn’t an act of malice. They are actually tearing off the ragged edges of the sheaths of their talons to expose the new sharp ones beneath.”

arcamax.jpg

~ av Sam Zodiac på april 13, 2007.

8 svar to “Klovandrare”

  1. Katten har ett mer runt fotspår än räven och hunden men i motsats till dem saknar kattens spår alltid märken av klorna.
    Katter drar nämligen in klorna, när de går, men det kan varken hund eller räv och i deras fotspår lämnas därför avtryck av klorna.

    Så har jag fått lära mig se skillnad på hund, räv och kattspår.

  2. OK, I hear you! Men vilket är det enda kattdjur som är oförmöget att dra in klorna?
    (Du besitter tydligen så imponerande bildning inom det botaniska fältet, så jag ville bara kolla om den är lika god inom zoologin) 😀

  3. Jag erkänner utan omsvep:
    Jag vet inte vilket kattdjur det är…………………………………………..men jag sökte faktiskt fram det.
    Geparden.

    Ha en trevlig kväll.
    Kram

  4. Du är bra på det här! Får jag fråga -Vilken sökteknik använde du för att få fram denna specifika information?

  5. Google för ovanlighetens skull, jag brukar oftast använda Altavista.
    Jag skrev in ”kattdjur drar inte in klorna” och fick fram svaret rätt så omgående.
    Nu ska jag släpa mina trötta ben och John Blund-bedövade huvud mot sängen så jag säger bara GodNatt & Kram

  6. OK, “kattdjur drar inte in klorna”, alltså 🙂 Fantastiskt att det funkade! Men redan för ett 15-tal år sedan tänkte jag: -Vad skönt när dom bygger ut det elektroniska världsonspännande nätet! Då har man ju världens bibliotek bara en tangenttryckning bort!!
    Och så blev det ju! 😀
    Go’natt & Kram!

  7. Oj och hmm……… alla djur som beskrivs är tamdjur… och dom klipps… utan klippning så nöts eller så slits dom av….hästar, katter o hundar…………. eller missade jag någonting? Vilda djur är vilda djur och dom måste särbehandlas…..? (hmm)

  8. Är inte riktigt säker på att jag hängde med riktigt i resonemanget där 😉 Men det verkar som om tamdjuren skulle höra till kategorin tågångare i stor utsträckning, ja faktiskt utan undantag, medan de flesta vilda går på tassarna/hovarna/klövarna. Skumt…!

Kommentera

 
