Min vän gårdfarihandlaren

taj-mahal.jpg

…blir det i helgen. Närmare bestämt i Valleviken här på Gotland. Från och med lördag t o m måndag mellan 11 och 16 kommer nämligen Märtagretas och min gemensamma vän (här på bloggen kan vi kalla henne Indira) att sälja sina handplockade produkter från Indien (även från Bali och Thailand) på en Indisk Marknad som anordnats där i dagarna tre. Lyckans ostar i Valleviken med omnejd, för det här är första marknaden sedan hennes hemkomst till Sverige och naturligtvis är utbudet som störst och de häftigaste grejorna kvar! I första hand är det textilier som saluförs, men även smycken, prydnadsföremål, singing bowls och föremål med anknytning till hinduismen samt grafik m m. Detta är Indiras sätt att försörja sig på sedan årtionden tillbaka. Hon har verkligen realiserat sina drömmar och gjort sitt stora intresse till sitt jobb. Men lite slitsamt är det, förstås. Jag brukar hjälpa henne att packa upp och lasta in grejorna efter avslutad kommers, när hon har marknad på bygdegården här i Eksta. Ingen begriper hur hon kan stuva in så mycket i sin förhållandevis lilla buss Blixten. Men Kräftor är bra på att stuva, det vet jag av egen erfarenhet. Dessutom är Kräftor mycket taktila av sig. Det är därför Indira insisterar på att åka ner till Indien och själv känna på grejorna, bokstavligt, innan hon köper dem. Hon skulle aldrig kunna tänka sig att handla på ett annat vis. Ja, och så tar hon ju sin årliga välförtjänta semester i Goa, förstås 😀

Längre fram på sommaren får även fastlandet sin beskärda del av Indiras egenimporterade Indiengods. Då turnerar hon i Sverige med sin buss.

~ av Sam Zodiac på april 13, 2007.

8 svar to “Min vän gårdfarihandlaren”

  1. Något för äldsta fröken som är galen i indiska prylar. Hon har tom. hotat att åka dit flera gånger till min stora oro!

  2. Ja, hon skulle salivera våldsamt om hon såg Indiras sortiment 😀 Men vill hon åka till Indien, så förstår jag henne. Det vill jag med. Och det här med oro, znogge, det är nog ingen bra företeelse över huvud taget. Jag har märkt att om jag oroar mig över något, så händer det troligtvis inte i vilket fall. Och allt jag har gjort är förstört det innevarande ögonblicket med min oro 😦
    Hur gammal är äldsta fröken, förresten?

  3. Hon är tjugo år. Visst har du rätt med att oro inte är någon bra företeelse. Hon har varit ute och rest tidigare och i maj bär det av till USA men resa runt i Indien på egen hand… Nej, då får det bli under ordnade former med Tema resor eller någon annan arrangör tycker jag. Men det avgörande är vad hon tycker…

  4. OK, du kan ha rätt. Men hon är ju trots allt myndig 😉 Och ”ordnade former” innebär ofta mindre äventyr. (När på året är hon född;)?

  5. Hon är född i mars!

  6. OK, närmare bestämt; vilket datum? Med andra ord: Vädur eller Fisk? (Måste ju säga att jag tycker hennes beteende verkar en aning förvirrat, när jag läser ditt blogginlägg 😀 Det där med taxin, t ex, så det tyder ju på att någon av de personliga planeterna ligger i Fiskarna. Men Solen kan ju ändå vara i Väduren)

  7. […] hon kom hem från Indien. Den förra var ju i Valleviken tidigare denna månad. (Se mitt inlägg https://samzodiac.wordpress.com/2007/04/13/min-van-gardfarihandlaren/) Som vanligt kan man fynda bland vackra tyger, överkast, kläder, prydnadssaker och diverse […]

  8. Hej,

    Jag vill verkligen köpa saker på fastlandet av Indira, vart hittar jag henne. Har hon mail eller telefon nummer?

    Tack på förhand

Kommentera

 
