Hjälp!

calatheaornata.jpg

Det här är mitt senaste förvärv på den botaniska fronten- en Calathea Ornata. (Det stod så på blomkrukan när jag köpte den) 🙂 Som ni kanske har märkt, ryms mina botaniska kunskaper på baksidan av ett frimärke, ungefär. Nu är jag allvarligt oroad, för blomeländet ser inte alls så utfälld ut längre, som på bilden. Tvärtom; den samlar ihop sig mer och mer och liknar snart en cypress i formen, om ni förstår vad jag menar. Jag har planterat om den till en bautakruka i jämförelse med dess forna hem, plastkrukan med det latinska namnet på. Jag har även vattnat rikligt i samband med omplanteringen. Men problemet är att jag är i desperat behov av skötselråd. Det är kanske inte alls så lyckat att låta den stå i solgasset om dagarna? Kanske det är en skuggväxt, eller vad det nu heter? Finns det någon därute som är proffs på Calathea Ornata, händelsevis? I så fall vore jag tacksam för tips. Ska försöka kolla lite på nätet och se om skötselråd finns där någonstans.

~ av Sam Zodiac på april 14, 2007.

6 svar to “Hjälp!”

  1. Oj, det är ingen lättskött blomma du skaffat. I en av mina blomböcker hittar jag följande:

    * Den vill ha en grund kruka eller ett också kan man lägga ett lager krukskärvor i botten på en djup kruka.
    * Jorden ska vara humusrik, grov och genomsläpplig. Använd en jordblandning som innehåller lövjord, barrskogsjord, torvströ, vitmossa och lite träkol. Eller köp specialjord.
    * Växten kräver HÖG luftfuktighet. Det hjälper att duscha varje dag men det räcker inte. Ställ växten på ett upp-o-nervänt fat som står i ett större fat som fyllts med vatten, på så sätt får blomman fukt medan krukans botten förblir torr.
    * Ganska mycket skugga, aldrig full sol.
    * Vattna sparsamt med ljummet kalkfattigt vatten, jordklumpen får aldrig torka ut helt.

    Lycka till med omvårdnaden.
    Kram!

  2. Shit! Jag har alltså gjort allt fel, right? Och var i h-e får man tag på kalkfattigt vatten på Gotland? Hela ön är ju en enda stor kalkklippa”
    Voj, voj…här måste till snabba ryck för att rädda Ornatan! Jag återkommer.
    Tack för hjälpen, Susanna!
    Kram!

  3. Ställ blomman i badrummet, Annars inne i rummet, men då måste du duscha den ibland. Koka vattnet och låt svalna förstås (man vet aldrig med dig;-) ) Innan du vattnar.

  4. He-he…very funny! Må vara att jag är okunnig i botaniska ting, men inte f-n slår jag kokande vatten på levande organismer, iaf! Den såg mycket bättre ut i morse. Tog in den i badrummet och duschade den efter att ha läst susannas post. Genom en lycklig slump (?) har jag faktiskt redan ett arrangemang som påminner om det susanna beskrev, Har satt ner krukan i en stor tom pepparkaksburk (av plast), så att det vatten som rinner genom samlas i bottnen och återfuktar genom dunstning. Får fixa en mera sofistikerad variant senare. Nu står den iaf i rummet, utom räckhåll för solens brännande strålar. 😀
    Tack för era råd. Kram!

  5. Oss trädgårdsnissar emellan ;-)…det är nog en muterad cypress som kommer att förvandlas till ett ägg med en rymdvarelse i….så jag tror att du ska ge den grön kryptonit för att hindra en invasion av aliens på Gotland…. Men andra ord: Jag har ingen aning! Det är tur att det finns botaniker bland bloggisarna! 🙂

  6. Heh! Muterad cypress var bra! Men den gröna kryptoniten funkar nog bara på Stålmannen….eh, jag menar Superman 😀
    Och ja, det är tur att det fins botanikkunniga bloggare här!

Kommentera

 
