Dagens födelsedagsbarn- Leo daVinci

monalisa2.jpg

Mona-Lisa är nog Leonardo daVincis mest berömda konstverk. Han målade tavlan mellan åren 1503 och 1507. Det hänger numera på Louvren i Paris, men det har det inte alltid gjort. Napoleon Bonaparte sägs en gång ha ägt tavlan. Vet ni var i hemmet han hängde den? På muggen! Ja, det är klart, där har man ju i regel tid att kontemplera ett och annat, i alla fall om man har trög mage 😀 Nåja, tillbaka till Mona-Lisa; tavlan är målad i olja på en pannå av poppelträd av yppersta kvalitet. Inga spår av verktyg kan upptäckas på den. Träet har emellertid slagit sig något under århundradenas lopp, så att det har numera en lite konkav form. För att råda bot på detta har man förstärkt målningen med en ekram. Det gjordes 1951. 19 år senare var det dags att förstärka ytterligare. Då slogs fyra horisontella eklister över tavlans baksida. En 11 cm lång spricka (som är synlig för blotta ögat) finns ovanför Mona-Lisas högra tinning. Även den är förstärkt på baksidan med kanvas och ett par s k duvvingar, vars syfte är att hålla ihop målningen.

Ur konstnärlig synvinkel kan man konstatera att Mona-Lisa är målad från något under-midjan-perspektiv. Hennes blick möter betraktaren och horisonten ligger ungefär i jämnhöjd med ögonen. Hon sitter på en balkong i en karmstol och vänstra armen vilar lätt mot ena armstödet. Den högra griper tag om vänster handled. Hon flankeras av antydan till pelare, som bidrar till att ge bakgrunden en kulissartad kvalitet. Bakgrunden, ja, den är också intressant. Närmast bakom sig har Mona-Lisa ett landskap med tydliga inslag av mänsklig verksamhet. En väg och en bro, kan vi se. Anmärkningsvärt är att den slingrande vägen på sätt och vid går igen i det veckade (siden-tyget ovanför modellens handleder. Ovanför hennes hals får plötsligt målningen en mera drömartad karaktär. Dessutom är den målad ur ett von-oben-perspektiv (birds-eye-view). Mona-Lisa är i original 77 cm hög och 55 cm bred. Damen har varit ute på äventyr under senare tid, också. Hon stals från Louvren 1911, men återfanns i Italien två år senare.

Visst är hon häftig?

~ av Sam Zodiac på april 15, 2007.

7 svar to “Dagens födelsedagsbarn- Leo daVinci”

  1. Det är en speciell målning men när man såg den i verkligheten tyckte jag inte den var så imponerande. Första gången jag såg den så hängde den i en gång men nu har den ju eget rum. Men du har väl sätt den själv antar jag!

  2. Dessvärre, znogge, det har jag inte. Jag har faktiskt aldrig satt min fot i Frankrike, egendomligt nog. Men jag antar att den dagen kommer, om inte Liemannen tar mig först. 😀

  3. Ah, du hinner nog. Jag har varit i Paris flera gånger och det är en härlig stad speciellt om man reser dit när det är lågsässong!

  4. Va’ bra! Då kontaktar jag dig för tips när det blir aktuellt, OK?

  5. Någon som klarar av att måla Mona-Lisa i MS PAINT? Jag går bet 🙂 Ha det!

  6. Den var bra, Berben! Men fick du länken om påstått fusk, som jag skickade?

  7. Juste ja! Mona lisa stals också från en man som jobbade på Louvren( han var italienare så han tyckte att den passade bättre i hemlandet) . kram selma

Kommentera

 
