Optisk illusion 3

eagle.jpg

OK, nu börjar vi lira i en lite högre division här. Detta är ett s k stereogram, som vid närmare betraktande visar sig vara en 3-dimensionell bild av ett objekt som liksom ”flyter upp till ytan”. Man bör utrusta sig med en smula tålamod om det här är första gången man träffar på fenomenet. Det krävs nämligen en viss teknik, innan djupseendet slår till. Men sedan är det desto häftigare! Jag har/har haft en hel bok med sådana här illusioner liggande i bokhyllam. Letade just, men kunde inte hitta den. (förmodligen utlånad och aldrig återlämnad.*suckar*) Men det gör inte så mycket, nu när vi har internet 😀 Om ni inleder med att dubbelklicka, så att en större bild öppnas i eget fönster, blir det nog lättare. Jag brukar nästan titta i kors så smått för att snabbare få in djupseendet. Det här var en fluga i vissa veckotidningar för ett antal år sedan och där råddes man att liksom titta ”genom” bilden och fokusera en bit bakom papperet. Här har vi inget papper, men principen är densamma, Rekommenderat tittavstånd: 20-30 cm. Det brukar underlätta om man för huvudet framåt-bakåt en aning under det man fokuserar. Lycka till! Vad ser ni på bilden?

Försök att inte tröttna omgående! Men om ni gör det, eller vill ha en bekräftelse på att ni sett rätt, så finns det en länk här: facit

~ av Sam Zodiac på april 18, 2007.

4 svar to “Optisk illusion 3”

  1. Jepp den ser jag fast jag tyckte det såg ut som ett djur som vände huvudet mot himlen! Lite svårare men det gäller att titta i kors så är det inte så knepigt!
    Ha en bra dag!

  2. Hmm…jag brukar kunna se sånt här…men nepp…hur mycket jag än anstränger mig så kan jag inte se den!! Ska prova titta i kors…nää..inte ens då*sur*! Ha en bra dag Sam! Kram

  3. sorry! jag såg inget märkligt heller!

  4. Nä, det där är lite marigt, jag instämmer! Personligen har jag en konstig förmåga att se dessa 3D-bilder ”inverterat”, om ni förstår vad jag menar. Där bildskaparen har tänkt sig att man ska se föremålet ”konvext”, d v s buktande utåt, där ser jag det istället som en ihålighet!? Men 3D-seende uppnår ja iaf, helt klart. Bara det känns lite häftigt, även om det inte såg det som bildproducenten hade tänkt sig. Ska försöka leta upp en ”säker vinnare” som nästan alla ser. Jag hade den i boken som försvann. Återkommer!

    OK, znogge, du såg iaf något! 🙂 Ha en bra dag/kväll, du ned!

    Var inte sur, stumpan! Det går nog bättre med nästa! Kram!

    Hmmm…och du tittade i kors? 😉

Kommentera

 
