Snart är väl Maxi torsk!

256px-wow_box_art1.jpg

World of Warcraft- ett uppslukande spel

World of Warcraft, ofta förkortat WoW, är ett starkt beroendeframkallande datorspel i genren rollspel, utvecklat av det amerikanska spelutvecklingsföretaget Blizzard Entertainment. Handlingen äger rum i den fiktiva världen Azeroth, vilket är samma värld som de tidigare spelen i serien Warcraft använt sig av. Detta spel skiljer sig dock till stor del från föregångarna i spelstil och utförande. Spelet har fler än 8,5 miljoner användare.

Ovanstående är snott från svenska Wikipedia, ganska så rakt av. Det är tanken att de som saknar tonåriga barn (eller äldre) och därför inte har egen erfarenhet av spelet, åtminstone ska få ett hun om vad det hela gäller. Spelet är omöjligt att ladda ned via någon piratsajt, eftersom de smarta skaparna från Blizzard har sett till att hugade spelutövare måste abonnera på det. Kostnaden uppgår till c:a 110:-/mån.

Min son pokerproffset- leeque- har spelat i flera år nu och eftersom han har tre viktiga planeter i det ledante tecknet Stenbocken, så var det oundvikligt att han till sist skulle hamna i positionen som klanledare. I spelet kallas han för guildmaster och han har blandade känslor inför den uppgiften. Eftersom hans Sol i horoskopet ligger i Vågens hus (7:e), vill han ogärna stöta sig med folk, utan föredrar att vara Mr Nice Guy så länge som det över huvud taget är möjligt. No more! Nu tvingas han i egenskap av klanledare att ”sätta folk på bänken” varje kväll när spelet går igång. Man kan nämligen bara vara ett begränsat antal lirare vid utförandet av en quest (uppgift). Dessa quests tar sig ofta formen av raider, attacker mot fientligt sinnade klaner.

När så Maxi ringde mig från Burgsvik igår med andan i halsen och berättade att han just upptäckt att alla dom coola klasspolarna höll på med WoW (World of Warcraft, alltså), försattes jag i ett dilemma. Raskt beslutade jag mig för att remittera ärendet till hans storebror (nåja, halvstorebror, då). Maxi ringde upp leeque och fick några direktiv. Det dröjde några minuter, sen ringde en bekymrad leeque upp mig.

-Du måste få Maxi att förstå att dom som spelar inte alltid är speciellt trevliga mot nykomlingar! sa leequue. Dom kan vara riktigt bryska, faktiskt! Och så kan han ju inte ringa upp mig varje gång det är nåt han behöver fråga om, för då får jag nog inte göra annat än svara i telefon, fortsatte leeque. Och det här med engelskan; den är ganska så avancerad. Klarar han verkligen den? Han är ju bara 12 bast.

Jag förstår hans oro. Förmodligen förhåller det sig på så sätt att Maxis klasskompisar har äldre syskon som spelar WoW och de har tittat på och blivit fascinerade av den tvärhäftiga grafiken i spelet och spelidén i stort. Så har de själva skaffat ett 14-dagars s k trailspel, där de får prova på WoW gratis under två veckor.

Nu har jag försökt att förmå Maxi att inse att han kanske måste vänta ett tag med att kasta sig in i WoW:s underbara, artificiella värld ett tag. Delvis p g a bristande kunskaper i engelska, delvis p g a otillräcklig ekonomi. Dessutom inskärpte jag i honom värdet av tillräcklig övning innan han gör sin entré i WoW-världen.

Nu klev Legolas över tröskeln. Han skulle nog vilja köra lite Heroes of Might and Magic, så jag får runda av här.

I övrigt hänvisas till Susanna, som nog har mer erfarenhet av WoW än vad jag har 😀

~ av Sam Zodiac på april 19, 2007.

2 svar to “Snart är väl Maxi torsk!”

  1. Skrattar……..erfarenhetn jag har är en dotter och hennes pojkvän som sitter som klistrade vid just WOW. Men det är ett bra sätt att förbättra sin engelska på.

    Kram

  2. Ja, om inte annat! 🙂 Men ett och annat har du väl ändå plockat upp?

    Kram

Kommentera

 
