Är du lika allmänbildad som Maya, 12?

smartabarn2101.jpg

Tydligen har Maya svarat rätt på alla frågor nedan, utom en, enligt Aftonbladet. Gör du om bedriften, eller kanske rent av klarar alla? Lycka till! (För facit: Klicka bilden!)

1. Hur många lungor har en männi­ska?
2. Från vilket djur kommer fläskkött?
3. Vilket land kommer du först till om du åker från Sverige över Öresundsbron?
4. Vad heter den gode trollkarlen i Sagan om ringen?
5. Vad hette vikinga­staden som låg på Björkö i Mälaren?
6. Vad betyder det engelska ordet ”mirror”?
7. I vilken världsdel ligger landet Rwanda?
8. Hur mycket blir 12 gånger 12?
9. Vilken grupp har gjort låtarna Temple of love och Will my arms be strong enough? ( Gjorde en ”gamlingsmiss” här 😉 Förklarar senare)
10. Vilken är den största religionen i Israel?
11. Vilket svenskt möbelföretag grundades av Ingvar Kamprad?
12. Till vilken ordklass hör ordet leka?
13. Vilken är årets kortaste månad?
14. Vilket blåsinstrument spelar dottern Lisa i den tecknade serien The Simpsons?
15. Vilket parti är Maud Olofsson partiledare för?

~ av Sam Zodiac på april 23, 2007.

7 svar to “Är du lika allmänbildad som Maya, 12?”

  1. Det är duktigt av flickan! Jag har tittat på din fisk- och båtillusion också. Fisken var lätt, båten svår.
    Tack för din utförliga kommentar om foton. Tack, du har nog rätt, Sam!

  2. Ja,ja…men slingra dig inte nu, Geddfish; hur gick det för dig på testen? 😀
    Varsågod! 😉

  3. Mitt ”gamlingsmisstag” bestod för övrigt i att jag gissade Army of Lovers på BWO-frågan. (BWO=Bodies Without Organs). Eftersom Alexander Bard för mig är oupplösligt förknippad med Army of Lovers, föll jag i den gropen 😀

  4. Jag hade nästan alla rätt, hmmm trodde mitt pucko att det va Kristendomen…nåja, ganska duktigt iaf :)) ha det gott//wimm

  5. Helt OK, Wimmen! Och vadå Pucko? Judendom, kristendom och islam är de tre religioner som betraktar Israel som Det Heliga Landet, typ. Så inte var du helt ute och cyklade, heller!
    Ha det gott, du med, Wimm!

  6. BWO kunde jag inte! Fast om man får komma med en förklaring, så lyder den att jag inte lyssnat så mycket på BWO! :0)

  7. Så du och jag missade på samma fråga, av liknande skäl? Coolt! 😀
    Vill du att jag ska ”skräddarsy” en avatar åt dig i optimal storlek?

Kommentera

 
