De vaknar så sakteliga…

normal.jpg

Ny börjar flera av Sveriges hampakonsumenter (och de är väldigt många, att döma av den mängden beslagtagen cannabis som rapporteras. Man får ju hålla i åtanke att den mängd som fastnar i tullens/lagens garn är ytterst marginell) tydligen vakna till liv så sakteliga och kräva en normaliserad syn på fenomenet hampa. Som av en ren händelse kallar sig också anordnarna av evenemanget Svenska Normal. Expressen har hela storyn (klicka bara på bilden, så kommer ni dit!) och har dessutom anordnat en liten omröstning bland sina läsare. Så här var ställningen bland de lagälskande svenska expressenläsarna strax efter kl 19.00:

cannabisvote.jpg

~ av Sam Zodiac på maj 3, 2007.

7 svar to “De vaknar så sakteliga…”

  1. Det är skrämmande att så pass många röstar ja.
    Jag tittar in i kväll då tiden finns – det är ju fredag och sovmorgon i morrn.
    Ha en riktigt skön dag, Kram

  2. Smarare skrämmande att så många röstar nej tycker jag! Jag ogillar överförmynderi! En vuxen person ska inte tala om för de andra vad de får och inte får stoppa i sig, tycker jag, Den saken borde vara upp till var och en att själv få bestämma över. Jag gillar däremot sanning och realism. De som röstar nej måtte ogilla båda dessa fenomen. Hundratusentals svenskar har vid ett eller annat tillfälle bestämt sig för att självmedicinera med hjälp av cannabis, alternativt använda det istället för alkohol som rekreationsdrog. (Hade jag t ex dragit en holk med min granne med det dåliga ölsinnet, så hade det näppeligen slutat med blodbad på Långfredagsmorgon 😉 ) Lagen gör detta kriminellt. Att över huvud taget konsumera cannabis i Sverige är numera en kriminell handling. Mycket smygande, smusslande och ljugande blir följden. Och många kriminella blir det! 😀 Vad realismen anbelangar, så brukar det i de flesta sammanhang framhållas att man måste vara realist. Drogfrågan utgör tydligen ett undantag. Här går det visst alldeles utmärkt att stoppa huvudet i sanden och snacka om ett narkotikafritt Sverige och hårdare tag! *suck!*
    Ha en riktigt skön fredag, susanna. Kram!

  3. Personligen så tror jag att det är en omöjlighet att lagstifta bort t ex narkotikaproblem. I kampen för ett narkotikafritt Sverige så finns det inte en enda motion som är lagd där man värnar om rättssäkerhet och den personliga integriteten. Snarare vill man sätta in mera tvångsåtgärder. Det tycker jag är mer skrämmande än någonting annat. Sen har vi den värsta drogen av dom alla, alkoholen, den är laglig den. Finns ingen drog som är så starkt sammankopplad med t ex våldsbrott som alkohol är. Att försöka reglera och stoppa missbruk genom lagar tror inte jag är särskilt effektivt. Att bli drogfri för någon annans skull brukar inte hålla särskilt länge. Det tror jag de flesta som haft ett missbruk kan hålla med om. Som jag brukar säga, jag är nykter för min egen skull!

  4. Nej, Wendla, du har naturligtvis alldeles rätt! Om någon kan få en individ att upphöra med sitt bruk / missbruk, så är det naturligtvis individen själv! Inga yttre omständigheter kan rimligen göra varken hit eller dit! Och om vi någonsin ska komma någonvart i drogfrågan, så måste vi kasta av oss såväl våra bekväma skygglappar som den hycklande inställningen när det gäller droger! Speciellt glädjande tycker jag att det är att få höra så pass väl genomtänkta åsikter av en kriminologistuderande! 😉 Kram!

  5. Ok – Jag fattar!!

    Att jag skulle ogilla sanningar och realism är ett rätt så grovt påhopp.
    Det handlar inte om EN person och vad denne stoppar i sig. Denna person har en familj, kanske barn och jag vill inte vara barn i en familj där sådant förekommer. Jag har sett missbruket på nära håll, från dess början i liten skala med en hashpipa i tonåren. För de personerna slutade lyckoresan dels i fängelse som heroinmissbrukare med åtal för väpnat rån (Skiten ska ju finansieras) och för den andra med barn som är rädda för sin fars okontrollerbara humörsvängningar och ständiga försvinnanden in i drogruset. För det finns ju svampar, tabletter, en kork GHB mm som också stoppas in i munnen. En drog kräver oftast ökade mängder för att uppnå den önsvärda kicken, ruset, välbefinnadet – välj vad du vill! Då är steget inte långt till tyngre saker.
    Att påstå att jag stoppar huvudet i sanden och använder skygglappar gör mig förb….

  6. Hmmm… är du säker på att du fattar, susanna?
    Om jag verkligen trodde att du stoppade huvudet i sanden och att du skulle ogilla sanningar, vore det mig mig fjärran att tillönska dig en trevlig fredag och tillika ge dig en kram. Däremot trodde jag att du, i likhet med väldigt mänga andra, hoppat på ”stoppa droger!-tåget”, som ju har rullat på så sakteliga (fast föga verkningsfullt) under årtionden nu. Det är givetvis också den enklaste vägen; att säga nej till droger, för att det sammanfaller med den mest korrekta politiska hållningen för närvarande.
    Nu visade det sig att det inte alls förhöll sig på det viset. Istället framgår det att din kommentar att du har en mycket personlig koppling till (åtminstone ett fall) av grovt missbruk och att du solidariserar dig med de personer (bl a barnen) som fick lida för detta missbruks skull. Så är det väldigt ofta med absoluta drogmotståndare; de har en personlig koppling till fenomenet ifråga. Men faktum kvarstår ju likafullt; den ende som kan göra någonting åt saken är personen som brukar eller missbrukar drogen ifråga! Endast han eller hon kan komma till insikt om hur drogen inverkar på honom/henne och vilka följdverkningar det får i omgivningen. Huruvida drogen från början var svår eller lätt att komma åt, är av sekundär betydelse. Om folk vill hitta en drog att berusa sig på, så gör de det! Och om jag förstått saken rätt, så gjorde den här personen en ganska så atypisk resa, som började med hasch och slutade med heroin. De flesta som provar hasch, provar sedan inte någon ytterligare illegal drog alls, utan låter den legala alkoholen fylla detta vakum! Sedan är det bara att hoppas att inte de hör till den kategorin som drabbas av alkoholism!
    Sant är också att det finns en upptrappningseffekt på drogerna. Efter en viss tids konsumtion, infinner sig en tolerans, som gör att man måste konsumera en ökad mängd av drogen för att uppnå samma grad av berusning och snart kanske inte ens det hjälper. Jag är sannerligen inte ute efter att propagera för en ohämmad droganvändning, det vore mig helt fjärran! Däremot anser jag att alla bör inse sitt eget ansvar när det gäller dessa svåra ting, och dit hör faktiskt ansvaret att själv välja vad man stoppar i sig eller inte. Sedan får man agera i enlighet med de erfarenheter man uppnår.
    Sammanfattningsvis vill jag alltså berätta för dig att det inte alls handlade om något personligt påhopp, utan kritik mot ett synsätt när det gäller drogfrågan, som inte får saken att avancera över huvud taget. Om du uppfattade det som ett påhopp, så ber jag om ursäkt; det var inte alls min mening att göra dig arg eller ledsen. Jag ville bara utöva min rätt till yttrandefrihet. 😀
    Så, med risk för att bli vederbörligen avsnoppad, så tillönskar jag dig iaf en bra fortsättning på helgen och vågar mig kanske rent av på att skriva
    Kram! (?)

  7. OK, då, nu fattar jag också! 😉 Nämligen vad som provocerade dig så till den milda grad, susanna. Det var naturligtvis min olyckliga formulering ”De som röstar nej måtte ogilla båda dessa fenomen.”, eller hur? OK, jag medger att det var i det mera provocerande laget, men observera det lilla brasklappsliknande ordet ”måtte”! Det betyder att det inte nödvändigtvis måste förhålla sig på det sättet. Jag är naturligtvis helt införstådd med att det kan finnas tusen olika skäl till att folk röstar ”ja” eller ”nej” i en sådan här enkät. Men för debattens skull så förenklade jag det en aning. Kanske för mycket? 😀

Kommentera

 
