Guru! – en unik guide till Indien

guru1.jpg

Jag fick den här boken av Agapanthus mamma en gång i tiden. Det är en märklig bok, en slags pilgrimsfärd genom Indien som författaren, en viss Zac O’Yeah, företagit och utförligt beskriver i detta litterära verk. En omtumlande resa bland guruer, yogier och heliga män, utlovar baksidetexten. Och det kan man ju hålla med om! Klart är emellertid att författaren är otroligt beläst när det gäller religion, filosofi och allmän magi 😉 Han måtte ha gjort pilgrimsfärder genom NewAge-landet, också, eftersom han med lekande lätthet kan skala av det ointressanta utbudet och ägna sig åt det mera substansiella. Eftersom jag aldrig satt min fot (hittills) i Indien (åtminstone inte i det här jordelivet, så är jag väl egentligen inte rätt person att rescencera den här boken. Tror att jag ska lämna över den biten till min polare Orangutang, istället! Jag kallar honom så, för att på Indonesiska lär Orangutang betyda ”Mannen från skogen”. Och min polare kommer just från skogen; han bor i en egenhändigt uppförd koja i skogen. På mark som tillhör släkten, förstås! Orangutang har tillbringat åtskilliga år i Indien, där han betraktades som en helig man. -Här i Svergie ser de på mig som om jag var en byfåne, istället! utbrast Orangutang irriterat när vi var ute och åkte buss för en tid sedan. Har nu letat till leda efter ett bra foto på Orangutang, som jag vet ska ligga någonstans på den här hårddisken! (Eller låg det på den disk jag plockade ut senast, tro?) Sak samma, jag publicerar en bild på Orangutang vid första lämpliga tillfälle, säger vi!

~ av Sam Zodiac på maj 3, 2007.

Ett svar to “Guru! – en unik guide till Indien”

  1. […] en kramig guru I sin bok Guru skriver den i Finland födde men i Göteborg uppvuxne författaren Zac O’Yeah om Amma, eller […]

Kommentera

 
