Lite frågesport…

…så här frampå söndagsförmiddagen kan väl aldrig skada? Snodde följande frågor från Arca Max’s nyhetsbrev och översatte dem. Jag hade själv ett fel, eftersom jag inte visste vilken amerikansk delstat som kallas The Coyote State 😦 Om jag hade känt till det, så hade jag nog grejat alla rätt. Rödull tyckte att jag skulle tipsa om att facit fanns längst ner i posten, så jag gör väl det. Nej, nej, inte fuska nu! Chansa lite, istället, vetja! Jag hjälper er t o m lite på traven med the Coyote State; dom här gubbarna kan ni hitta i delstaten ifråga: 😀

thumb_south-dakota.jpg

Här kommer frågorna:

1. Vilken huvudstad kallas ofta ”Den eviga staden”?

2. I vilket land är den staden huvudstad?

3.Vad heter den självständiga stat som är belägen i Rom?

4. Vad heter huvudstaden i Vietnam? Vad kallas den kända skådespelerska som uttalade sitt starka stöd för Nordvietnam och FNL-sidan och i USA fått sitt namn förknippat med staden?

5. Polens huvudstad har invaderats av såväl Ryssland som Tyskland. Vad heter huvudstaden?

6. Vad heter huvudstaden i den amerikanska delstat som kallas the Wolverine State? (Also known as the Great Lakes State).

7. Vad heter huvudstaden i Puerto Rico?

8. Huvudstaden i den amerikanska delstat som kallas the Coyote State?

9. I vilken nordamerikansk stad utspelade sig ett historiskt ”Tea Party”?

10. Vad heter Greklands huvudstad?

Rätta svaren (på engelska) answers.jpg

~ av Sam Zodiac på maj 6, 2007.

4 svar to “Lite frågesport…”

  1. Hmm.., jag försöker denna ”förmiddag”!!
    1.Rom
    2.Italien
    3.Vatikanstaten
    4.Ho Chi Minh City (Angelina Jolie)
    5.Warzawa
    6.Lansing
    7.San Juan
    8.Pierre
    9.Boston
    10.Athen

    Godmorgon Sam….tidig hjärngympa!! När vaknar du egentligen och börjar med sånt här!?…*skrattar*…Kunde du inte skrivit i början av frågorna att facit fanns i slutet, så hade det varit lite lättare!? Ha en bra dag! Kram till dig!

  2. Jag är jätteimpad över dina resultat, Rödull! Förmiddag, ja inte f-n trodde jag väl att bloggläsarna var så morgonpigga på en söndag! 😉 Och naturligtvis har du helt rätt med facit. Tack för tipset; ska åtgärda direkt!
    Kram, Rödull!

  3. Halvdåligt med koll på de flesta men med hjälp av facit så kan jag meddela att jag har alla rätt…………

    Detta är det bara du som förstår: Nu har jag ”surat” färdigt, haha!!
    Ha en skön söndag.
    Kram

  4. Oh, va’ skönt! Ha detsamma! 😀
    Kram!

Kommentera

 
