Trollramsa

profiljoel.jpg
Maxi har drabbats av en besvärlig nästäppa

Maxi brukar slå en signal till mig när han kommit hem från plugget. Så skedde även idag och jag hörde omedelbart på hans nasala stämma att nästäppan satt kvar, för tredje dagen i rad. Detta måste givetvis åtgärdas, så jag bad honom hämta penna och papper, varefter jag dikterade följande gamla svenska trollramsa mot nästäppa för honom:

noseproblems.gif

-Du ska läsa den med inlevelse och eftertryck! instruerade jag Maxi. Och det gjorde han. Efter bara några minuter hade han faktiskt lyckats memorera ramsan utantill och jag kunde höra honom kraftfullt deklamera den i luren 😀 Oavsett om ramsan fungerar eller ej, så tilltalar sådana här saker hans sinne för dramatik. (Han har Månen och Mars i Lejonet, skådespelartecknet)

~ av Sam Zodiac på maj 7, 2007.

7 svar to “Trollramsa”

  1. Hoppas nästäppan gav med sig så småningom för den rara killen på bilden!
    Du är nu taggad Sam..läs mer på min blogg/kram

  2. Den ramsan har jag aldrig hört men jag tycker den var kul. Hur jag ska komma ihåg den, är en annan femma…….
    Kanske kopiera!
    Ha en skön kväll
    Kram!

  3. F-n ordalaget hann före!

  4. Jag återkommer med rapport i morgon, då Midi fyller år och jag åker till Burgsvik för att uppvakta honom. Träffar ju hela gänget då. Taggad? Det är jag för det mesta, juh! 😉 Jag tror jag hajar; vi får se! Kram!

    Kopiera låter som en bra idé, susanna 😉 Ha en skön kväll, du med!
    Kram!

    Hann före med vad?

  5. Hjälper inte ramsan så finns det ju alltid näsdroppar att ta till;-))
    Ha en bra kväll!

  6. Taggningen

  7. Ja, just det, Nezeril, eller något i den stilen. Bra idé, znogge! 😉 Ha en fin kväll, du med!

    Jo, jag förstår det nu!

Kommentera

 
