Alex Grey- värd att lära känna!

alexpainter.jpg

Alex Greys bok Gyllene speglar var det första av hans verk jag kom i kontakt med. Jag såg den för första gången för många år sedan på New Age- bokhandeln Vattumannen på Drottninggatan i Stockholm, men tyckte då att boken var för dyr att köpa. (Boken i engelskspråkig tappning finns f ö avbildad på answer.com’s sida om Alex Grey). När den ett antal år senare kom på bokrean, tvekade jag inte en sekund! Bilden på den bedjande mannen med ”glorian” nedanför pryder omslaget på Gyllene speglar, men den här hårt reducerade webbilden gör naturligtvis inte rättvisa åt originalet!

Alex Grey föddes den 29 november i staden Columbus i Ohio. Han är en artist som huvudsakligen ägnar sig åt ”spiritual and visual art”, vilket på svenska skulle kunna översättas med ”andlig och visuell konst”. Psykedelisk konst är en annan beteckning som osökt faller en in.
alexgreyvisions.jpgalexgrey300.jpg

alex.jpg

~ av Sam Zodiac på maj 10, 2007.

12 svar to “Alex Grey- värd att lära känna!”

  1. Gud vilken härlig bild! Den övre! Min min min känner jag!

  2. Finns säkert en reproduktion som du kan förvärva, Martagreta! Har du kollat länkarna? Det är mycket mera sevärt där!

  3. […] tillvarons olika byggstenar. Han är drivande inom integral movement som har bl a Deepak Chopra och Alex Grey som medlemmar Här har jag lagt in en video från YouTube, där Ken med en liten men intresserad […]

  4. […] lämna en kommentar » Dagens tredje-ögat-meditation är uppbyggd kring ett av Alex Greys konstverk. […]

  5. […] a comment » Den amerikanske artisten Alex Grey blev imponerad av Barrack Obamas uppdykande på den världspolitiska scenen. Klicka dig till […]

  6. Very nice paintings. I like them very much..MVH Anne

  7. alex grey gyllene speglar visionär konst

  8. trevlig bok

  9. Även han som gör omslagen till gruppen Tool, alltid top notch!

Kommentera

 
