(V) har tänkt till!


aliceastrom.jpg

Vänsterpartiet har som första svenska politiska riksdagsparti insett att den nuvarande narkotikapolitiken inte fungerar. Man har i ett pressmeddelande gått ut och förklarat att den lag som antogs 1988 och gör själva bruket av narkotikaklassade preparat kriminellt, bör ändras. Därigenom skulle människor med missbruksproblem lättare kunna få hjälp. Det handlar ingalunda om en generell uppmjukning av partiets narkotikapolitik, utan snarare en insats för att humanisera och underlätta vården av missbrukare. Alice Åström, gruppledare och förste vice ordförande i (v) anser att dagens lagstiftning pekar ut människor som kriminella, när det är samhället som misslyckas med att ge människor stöd.
– Vi föreslår inte att det ska vara lagligt att knarka. All hantering av droger ska vara olaglig. Men vi vänder oss mot att själva missbrukaren ska vara kriminell, säger Alice Åström.

logoknapp.gif

~ av Sam Zodiac på maj 10, 2007.

35 svar to “(V) har tänkt till!”

  1. Det ligger mycket i det måste jag säga. Vill man hårddra det hela kan man ju kriminalisera även andra drogpåverkade människor, cigaretter, snus, alkoholister, tablettberoende osv. oavsett om det äts tabletter pga sjukdom eller dricks alkhohol pga värk, cigaretter som bot mot `gud vet vad` ja, allt det som leder till beroende! Är det vettigt det? Nä, jag tycker inte det. Det är ju ett uppenbart problem men det har ju blivit snedvridet kriminaliserat. Men vems är felet? Allt sker bakom stängda dörrar och många isolerar sig. Till vilken nytta? Jag tror också att man måste hantera allt detta från ett annat håll. För som vi har haft det hittills så har det ju inte blivit några förbättringar, snarare tvärtom.
    Oj, vad långdragen jag blev! Men det finns många åsikter och tankegångar om det här. Man kan hantera det på många sätt, men vilket är det rätta?

  2. Att drogkonsumtionen sker bakom stängda dörrar är givetvis en följd av den rådande drogpolitiken! Det är ju kriminellt att befatta sig med någonting annat än alkohol och mediciner framställda av läkemedelsbolag 😀 Men att skrämma drogkonsumerande medborgare till smygande, ljugande, hyckleri och smusslande, tycker inte jag verkar vara någon bra lösning på drogfrågan! Att det finns massor med problem kring det tunga narkotikamissbruket är fullt klart. Men varför inte göra som man tydligen har gjort i Liverpool istället? Enligt en dokumäntärfilm (60 minutes, tror jag) jag såg för ett antal år sedan, så skriver staden kontrakt med kända missbrukare av heroin. Dessa lovar att inte köpa drogen illegalt, utan får den istället utskriven av apotekare. Inte en langare så långt ögat når! Harm reduction, är detta ett exempel på. Att kalla cannabis för narkotika är enbart löjeväckande! Det hamnar inte ens i närheten av definitionen för narkotikum!

  3. HM..JAG VET INTE…

  4. droger skrämmer mig…det var det jag ville ha sagt, men jag tryckte på knappen för tidigt. I Schweiz har man ju infört zoner där folk får ligga och droga ihjäl sig…nere vid strandkanten..inhägnat med taggtrådsliknande stängsel…har själv stått där och betraktat döden på nära håll, utan att kunna hjälpa…..

  5. Jag har hört talas om det, ordalaget. Och beskrivningen stämmer nästan helt överens med den du ger här.Låter inte speciellt humant, tycker jag! Med den information som finns idag, är det ju märkligt att någon öht ger sig på en sådan dödsbringande drog som heroin! Alla opiater är narkotika i ordets sanna betydelse. De som blir alkoholister, saknar enligt vissa vetenskapliga rön en gen som gör att alkoholen bryts ned i normal takt. Resultatet blir att en hartsliknande massa ansamlas i magsäcken. Vid kemisk analys har den befunnits vara exakt identisk, mer eller mindre iaf, med heroin! Inte undra på att alkoholister har lika svårt att sluta som heroinister! Inom astrologin styr Neptunus alkohol och opiater, Pluto centralstimulerande och Uranus sinnesutvidgande/hallucinogena droger.

  6. God Morgon Sam! Tittar in och kollar läget hos dej! Skönt att någon äntligen tänkt till! Jag hoppas att fler hakar på nu. Kram på dej!

  7. Ja, det tycks vara en sällsynt företeelse i den politiska världen;) Man kan ju alltid hoppas! Kram på dej, Wendla!

  8. vad annser du sam zodiak att cannabis hör hemma då, det är ju uppenbarligen en sinnesförändrande drog man blir ju pucko av den och man får skador i minnes funktionen med mera

  9. Hej, vaktma! Ja, om vi nu ska ägna oss åt att kategorisera droger, så borde cannabis enligt mitt förmenande hänföras till gruppen sinnesutvidgande droger utan fysisk tillvänjning, Dock finns viss risk för att den kan vara psykologiskt beroendeframkallande. Blir man pucko av den och får skador i minnesfunktionen? Jaha, det är iaf inget jag känt av! 😀 Men, det är klart; cannabis är en väldigt situationskänslig drog, så man bör nog inte röka på i pressande sammanhang. Den drar liksom undan locket till vårt undermedvetna och har man då lagrat en massa skräp där, så kommer det upp till ytan. Och det kan i vissa sammanhang upplevas som jobbigt! Dessutom förefaller det som om cannabis inte alls skulle passa vissa individer och i så fall bör dessa naturligtvis avhålla sig från att använda drogen ifråga! Om puckobeteende och minnesstörningar uppstår, har man nög rökt för mycket! För mycket och för lite skämmer allt! 😉

  10. vaktma Says: ”vad annser du sam zodiak att cannabis hör hemma då, det är ju uppenbarligen en sinnesförändrande drog man blir ju pucko av den och man får skador i minnes funktionen med mera”

    Det där är en jävla myt som människor utan egen erfarenhet går på. Jag gjorde själv ett intelligenstest när jag rökt två jointar och var väldigt snurrig. Du vakta kan gå in på Mensas hemsida http://www.mensa.se och göra deras provtest och se om du är intelligentare utan att vara haschpåverkad än vad jag är när jag är påverkad. De test som nu finns är inte samma som jag gjorde men av de 18 frågor som fanns då hann jag med att svara på 14 och hade 12 eller om det var 13 rätt. Problemet var inte själva tänkandet utan det att frågorna bestod av två delar. När jag hade klarat av de två delarna så hade jag glömt bort svaret på första delen och fick börja om. Hade jag skrivit ner svaret på första delen hade jag hunnit med alla 18 frågorna och fått ett resultat betydligt över snittet.

    Sen blir man superbra på att köra Formel Ett-spel på datorn. Ska man däremot spela hockeyspel eller flipper är det bättre med amfetamin så att man orkar hålla tempot uppe.

    Tyvärr tror de oerfarna att narkotika är som alkohol i kubik – att man blir ännu dummare, omdömeslösare, ansvarslösare och illamående. Det är ju så de vill att ni ska tro, de som indoktrinerar er och bestämmer över er världsbild.

  11. Haha…*viker mig av skratt* OK, Magnus, det var en salva som heter duga! Men jag har absolut ingenting att invända mot det du säger. Enligt min egen erfarenhet är det nämligen helt korrekt! Du ska ha tack för supporten! Började nästa känna mig lite ensam om min ståndpunkt. 😉
    Ha det gott!

  12. det var nog det värsta fall av förnekelse som jag har stött på och jag har hört många det kan jag lova er.jobbade på långbro mental sjukhus i början av åtti talet och där jobbade jag men killar som hade rökt till sej en hachpsykos,där fans inga data spel att leka med men det fans ett biljadbord att stå och rulla bollar på,det skulle ni ha sätt.
    det jag såg där talar för sej själv tycker jag. kom inte och snacka om inteligents tester det förstår du väl att det inte är så för det stora flertalet

  13. Jag tror säkert ni mår jävligt bra intellektuellt och känner er intelligentast i hela världen. Men hur är det egentligen med era relationer till era barn medmänniskor. Kan ni överhuvudtaget ha nära sunda känslomässiga relationer till andra människor. Kan ni överhuvudtaget känna kärlek till andra och förståelse till andra känslomässigt. Eller är det kanske så att ni lever totalt självupptagna i eran drogbubbla. Jag förstår att erat svar på min text kommer att bli att ni försvarar den där jävla drogen ända in i det sista. Men som jag ser det så är det bara djävulen som styr. Karin

  14. Hej igen, vaktma, eller Karin, som du tydligen heter! Fast det är frestande att börja besvara din kommentar från slutet på seaste inlägget, så gör jag en kraftansträngning och avhåller mig från det. 😀 Istället ska jag försöka gå systematiskt tillväga och ta dina påståenden i tur och ordning. För det första handlar det ingalunda om förnekelse på något som helst sätt! Iaf inte från min sida och näppeligen från Magnus heller, men han får gärna kommentera det själv. Om du jobbat på Långbro, kanske du känner till Jan Ramström? Har för mig att han under en period jobbade som läkare där. Hur som helst; jag citerar ur minnet (hur nu en cannabisrökare kan ha ett sådant?) ur en bok han skrivit i ämnet: ”Hasch kan ge upphov till psykoser. Då måste emellertid en grav underliggande patologi finnas, som utlöses av haschet” Det är alltså en extrem och ovanlig konsekvens av haschkonsumtion som du beskriver här. Och, ja, visst kan det drabba en intet ont anande person som provar för första gången rent av (men då måste dosen vara ganska hög) om denne inte känner till sin ” grava underliggande patologi”. Och vem gör det?
    Måste sluta just nu, för vi ska kolla ett modem åt en granne, men jag återkommer! (Forts) OK, jag är tillbaka. Personligen har jag jobbat som vårdare på Säters sjukhus i södra Dalarna och där kommit i kontakt med liknande följdverkningar som du beskriver från Långbro. Men då handlar det, som sagt om att psykosen blivit ”triggrad” av en kraftig dos cannabis. Dessutom skulle den troligtvis ha blommat ut ändå, fast senare och av andra orsaker, kanske.
    Hur Magnus mår intellektuellt, vet jag inte, det är första gången han kommenterar något på min blogg, men jag förmodar att hans intellekt ät helt i sin ordning. Det är i alla fall det intryck jag får när jag läser hans blogg. (Dagens kränkning, heter den och finns i min blogroll, ifall du skulle vara intresserad av att bilda dig en egen uppfattning) För min del har jag inga direkta problem med intellektet, tycker jag, så på den fronten är det nog ganska lungt. Sedan är det då frågan om huruvida vi som emellanåt njuter av hampans kåda öht kan ha några normala relationer med andra månniskor, emotionellt eller på andra plan. Ja, det anser jag nog att vi kan. Jag tror inte att vare sig jag eller Magnus sitter i någon drogbubbla, isolerade från omvärlden. Om det är det intrycket du fått, så föreslår jag att du tittar runt lite på våra bloggar och ser vad vi skriver om! Kolla gärna efter (åtminstone mina) kommentarer på övriga bloggar, också! Sedan kan du bilda dig en uppfattning om mina möjligheter till normala relationer med medmänniskorna.
    Så kommer vi då äntligen fram till ditt sista yttrande; det som jag var starkt frestad att inleda med. Du skriver avslutningsvis: ”Men som jag ser det så är det bara djävulen som styr. Karin”
    Det ante mig nästan att djävulen fanns med i bilden! 😀 Om man inte har kontakt med sitt inre, så söker man sig till yttre auktoriteter. I ditt fall, Karin, så torde denna yttre auktoritet utgöras av Bibeln, eller hur? Om man tillskriver djävulen allt ont och obehagligt här i världen, så gör det ganska lätt för sig, tycker jag! Det mesta av ondskan, är det nog vi människor som själva står för. Om du istället för att köpa hela bibelkonceptet gör en ansträngning att kontakta Gud inom dig, tror jag också att din tolerans mot oliktänkande skulle öka! Ha en bra dag!

  15. förnekelse är just det som du håller på med just nu .att intellektuasera är ett starkt försvar som jag tror att du känner till,ang jan ramström så jobbade han inte där när jag var där,men jag känner till det han har skrivit i frågan,och då hoppas jag att du också känner till att han har dementerat många av sina tidigare alster.
    Det fins många andra som talar om och har forskat i ämnet som talar om skadeverkningarna och att dom är värre än man hittils har trott.
    karin

  16. jävulen är som du säkert förstår en liknelse och för männskansdåliga sidor det trodde jag att du förstod.precis som biblens gud ofta tillskrivs dom posetiva sidorna i en människas personlighet.
    känner du till carl gustav jungs teorier, han skrev mycket om det .Kan jagvarmt rekomendera.Det verkar vara så att du själv inte har så stor tolerans mot oliktänkande som du tillskriver mej .men spelar det nån roll

  17. hej magnus det låter som att du har ett spännande liv med att sitta påtänd på amfetamin eller hash och spela data spel.jag tycker synd om dej ,sök hjälp det finnsa att få

  18. http://www.mobilisera.nu/upload/cannabis2005.pdf
    läs och begrunda

  19. Jodå, jag har noterat att Ramström hoppat in i etablissemangets koppel och gjort avbön för sina tidigare (korrekta) påståenden. Ja, vad skulle annars ha hänt med hans karriär i småaktiga, hycklande MoralSverige, tror du? De ”forskare” som rapporterar att skadeverkningarna är ”värre än man trott” är, enligt mitt förmenande, undntagslöst indoktrinerade, alternativt köpta av det medicinska, läkemedelsberoende etablissemanget.

    En liknelse för människans dåliga sidor? Vilka är de då? Intolerans, hyckleri, smusslande, lögnaktighet, vilja att bestämma över andra och förtrycka dem med hot om repressalier, kanske? I så fall står dessa egenskaper i påfallande hög grad för alla dem, vars åsikter jag bekämpar, så gott det går. Jodå, jag känner ganska väl till Carl Gustav Jungs teorier. I hans bok ”Människan och hennes symboler”, som jag är tursam nog att ha i min ägo, finns det t ex (på sid 259) en serie bilder av en konstnär som tagit LSD-25 vid prov gjorda i Tyskland 1951. Bildserien visar hur teckningarna blev alltmer abstrakta i och med att det omedvetna alltmer tog över. Mycket intressant! 😀

    Avslutningsvis vill jag bara meddela att jag i och med denna kommentar anser mig ha givit dig svar på din ursprungliga kommentar och att, om du fortsätter att bomba min blogg med liknande kommentarer, som inte tillför diskussionen något nytt, så kommer dessa att raderas.
    Lev väl, Karin!

  20. http://www.mobilisera.nu/upload/cannabis2005.pdf
    läs

  21. hej igen jag får en känsla av att det är förbjudet område att prata negativt om droger (cannabis) med dej sam zodiak.
    jag hoppas att du förstår att dina inlägg i drog debatten upplevs som kränkande av alla dom människor som har förlorat nära och kära i drog träsket och det kan jag säga att det är mångaa det och det gäller alkoholen också .jag har svårt att förstå att du är för cannabis som också det räknas till droger.
    kom och hälsa på ett anonyma narkomaner annhörig möte om du verkligen vill se hur det är fatt.
    i övrigt hoppas jag på att du slipper en hach psykos

  22. Du ger dig inte i första taget, va? 😀 Ja, vad den förra kommentaren beträffar, så säger ju redan omslaget till PDF:en klart och tydligt vad det handlar om: ” Är cannabis ofarligt? Forskning till stöd för narkotikapolitiken” Med andra ord: beställd forskning som ska sanktionera rådande lagstiftning! En del intressant info fanns dock. T ex det här:
    ”Andelen unga EU-medborgare som säger att de tycker att cannabis är mycket farligt är 20,6 procent. Siffran är mycket högre i norra Europa; i Sverige uppfattar 45 procent av de unga drogen som mycket farlig, och i Finland är motsvarande siffra 35 procent. Siffran för Storbritannien är 17 procent, för Belgien 15 procent och för Nederländerna 7 procent.”
    I Sverige är alltså andelen som säger att de tycker att cannabis är mycket farligt 45%. Sverige har en mycket restriktiv drogpolitik och hjärntvättar ungarna i plugget med skräckpropaganda. All ev erfarenhet av cannabis i Sverige hålls mer eller mindre hemlig p g a rädsla för repressalier.
    I Nederländerna, som förstås har störst erfarenhet av cannabis och en öppen attityd till drogen ifråga, är motsvarande siffra 7%. Jag tycker att siffrorna talar för sig själva.

    Vad den andra kommentaren angår; (Vore för övrigt kul om du kunde stava rätt till mitt nick någon gång! Det är zodiac, inte zodiak;), så är det inte alls förbjudet område, tvärtom! Det blir bara lite tjatigt och ointressant, såväl för mig som övriga läsare, om en och samma individ vräker ut ett likartat innehåll på det sätt du tenderar att göra!
    Om många har förlorat sina nära och kära i drogträsket, kan du vara förvissad om att det är vår förda drogpolitik som är största boven i dramat! Det är p g a den som heroinmissbrukare tvingas att stjäla egendom för att finansiera sitt missbruk och att möta döden på skitiga toaletter i en överdos! Om samhället istället för att föra krig mot drogerna, gick in för att se saker och ting ur en realistisk synvingel och genomföra harm reduction-åtgärder, skulle drogernas skadeverkningar på individer och samhället i stort minimeras.
    Och sannolikheten för att jag skulle råka ut för en haschpsykos är nog obefintlig. Skulle jag ha några anlag i den vägen, skulle det i så fall ha skett för länge sedan.:D
    Och i och med detta sätter jag nu punkt för vår diskussion, Karin. Ha det!

  23. Ok, måste ändå hålla med Vaktma. Oavsett vad man tycker så måste man få ha en åsikt inte bara mjäkiga töntiga håll med komentarer, ta att nån säger emot eller låt bli att lägg ut dylikt. Sen tycker jag att var och en är ansvarig för vad dom petar/ röker/skjuter i sig. Kan man ansvara för sitt handlande är det ok, oavsett drog. Respektera åsikter så kanske dom respekterar dina.

  24. Hålla med vaktma? Om vad då? Tycker du inte att jag avsatt tillräckligt med plats och tid för att bemöta hennnes kommentarer, eller…?

  25. du kanske har hört utrycket som faan läser biblen,allt det andra som står tar du inte upp synd tycker jag .
    ha de

  26. Visst, men du bojkottar alla som inte tycker som du, sen kan jag tycka att vaktma kanske överdriver saken, men man måste lika väl som rätten att ha använda droger, ha rätten att ha åsikter.

  27. hur då överdriver?

  28. det är inte lagligt att använda cannabis det är inte för inte den lagen finns

  29. Din oro beror på dåliga erfarenheter. Jag har oxå sett dåliga exempel på användning av droger. Men jag tycker ändå att varje individ har rätt att själv bestämma över vad han/ hon gör likväl som du har din rätt att ha åsikter om saken vaktma. Kan man ansvara för vad man gör, så är det ok, tycker jag. Oavsett vad. Förtydligat, om man inte skadar nån annan.

  30. Lagen tar ifrån individens ansvar.

  31. ska vi strunta i alla dom som fastnarni drogträsket .du snackar om eget ansvar okej tycker jag men alla dom som prövar på har inte för avsikt att bli narkomaner eller alkoholister .att prata om eget ansvar med dom som har förlorat allt det låter sej inte göras sål lätt.säg till dom att ni har ju valt själva så udrar jag vad dom sägr….ingen väljer ett liv i misär.därför undrar jag om dom har ett val alla gångere

  32. Jo jag tycker nog, provocerande nog att dom har ett ansvar. Oavsett jävliga förhållanden i barndom eller vad som helst. Jag vet av egen erfarenhet att den ende som kan hjälpa en är en själv. Vem tror du hjälper? – Jag har varit med om nåt jävligt, nu knarkar jag, ta hand om mig för jag är själv inte kapabel, men jag har själv sett till att jag hamnar här. Och vet du, jag ansvar inte för personers klena psyke, för så länge nån annan gör det så kommer inte dom själva göra det.

  33. Och vaktma, jag respekterar dig för att du har en åsikt, att stå för den, vågar skriva den och jag tycker dessutom att du har delvis rätt. Men så länge inte mänsklighet tar sitt eget ansvar, så kommer det att se ut så här. Lagen har ingen som helst verkan.Du kan inte göra nån ansvarslös pga vad dom har gjort under drogpåverkan. Alla har ansvar för vad dom gör.

  34. Kram till dig vaktma! Skönt med folk som står på sig oavsett vad. Tror jag har sagt mitt trots att jag tycker massa. Fånigt och töntigt med folk som håller med, utan att ha tänkt.

  35. jag återkommer i frågan
    ha de

Kommentera

 
