Hänt den 11 maj

kasparov.jpg
Gerri Kasparov, f d schackvärldsmästare. Idag Putin-kritisk rysk politiker 

Idag för tio år sedan, (alltså 1997) besegrades rysk-armeniske schackmästaren Garri Kasparov (Vädur) av schackdatorn Deep Blue från IBM (Industrial Business Machines) i en sex-matchers turnering i New York.

Jag måste bara berätta om en egendomlig, astrologisk upptäckt jag gjort. När jag spelade i Säters Schackklubb, upptäckte jag att nästan alla medlemmar var födda antingen i Oxens eller Skorpionens soltecken! De enda som inte stämde in var jag (Tvilling) och en snubbe som var Lejon. När jag senare fick mina händer på en bok om schackvärldsmästare genom tiderna, där födelsedatumen var utsatta, kunde jag till min ytterliga förvåning, konstatera att det var samma visa där! Undantagen utgjordes av amerikanen Bobby Fisher, som är Fisk och ryssen Aljechin, som var Vädur. Skumt, va? Förmodligen beror detta på att schack kräver stor uthållighet och envishet, om bra resultat ska kunna uppnås. Och eftersom såväl Oxar som Skorpioner har dessa egenskaper i sina respektive tecken, så kan förklaringen ligga där. Att såväl Kasparov som Aljechin är Vädurar, kan innebära att deras Merkurius (planeten som inom astrologin står för tänkandet) mycket väl kan ligga i Oxens tecken. Merkurius avlägsnar sig aldrig i ett horoskop längre från Solen än 28°, och om man är man är Vädur, så innebär det helt enkelt att Solen ligger i Väduren. Om man är Oxe, ligger den i Oxen o s v)

deepblue.jpg

Deep Blue, IBM:s superdator, som fick ryske schackvärldsmästaren Kasparov på fall för tio år sedan 

~ av Sam Zodiac på maj 11, 2007.

6 svar to “Hänt den 11 maj”

  1. Det va faktiskt märkligt.
    Funderar på om du är så duktig så du kan lista ut vad jag är för stjärntecken??
    Jag är nog en typisk sån, sägs det 🙂
    Trevlig helg;Kraaam

  2. hej du!! =) Ja…det är märkligt det där med stjärntecken…intresserade mig mycket för det förr…. och läste en hel del om det. Jag ställde till och med mitt eget horoskop med alla planeter…ett himlajobb.. *S* ja..vad har jag nu för stjärntecken då? vet inte om jag skrivit nåt om det? kan du gissa?… Har i allafall månen i Tvillingarna och det som styr mina kommunikationer och hur känslolivet karaktäriseras. =) Venus står i Lejonet. Och min accedent i Väduren….men resten då? *Skratt* Ha en skön fredagskväll!” *kram*

  3. Tjena, wimmen! Min första, spontana reaktion är naturligtvis att du skulle tillhöra ett av det ovan nämnda tecknen, nämligen Skorpionen. Skälet är enkelt; nästan alla dina bilder har erotiska motiv:D Det finns naturligtvis en möjlighet att Solen (som ju är det man ”är#) ligger i något tecken som angränsar till Skorpionen. Om vi tar berben som exempel; även hans inlägg bär ju en tydlig prägel av erotik i olika former, men hans Sol ligger i Skytten, humortecknet, Hans Merkurius (tänkande och kommunikation) är emellertid i Skorpionen, sextecknet. Likaså gör Venus (det han gillar) Får grunna lite på saken och specialstudera din blogg lite till. Trevlig helg och en stor Kraam till dej, med, wimmen!

  4. Gick åt lite space, där, så jag tar en ny kommentarruta för dig, moniqas. Hej, förresten! 😀 Ja, när det gäller ditt stjärntecken, så har du ju varit lite bussig! 😀 Om du menar att såväl Merkurius som Venus ligger i Lejonet, så inskränker du i princip mina gissningar till tre tecken; Kräftan, Lejonet eller Jungfrun. Detta beror på att Merkurius aldrig flyttar sig längre bort från Solen än 28° åt endera hållet. Jag ska lite mera ingående studera din blogg också, innan jag avger ett slutgiltigt svar. Kan ju tills vidare kommentera din Tvillingmåne:D Den tyder på att du har ett djupt rotat behov av att kommunicera! Eller hur?? 😉
    Ha en bra fredag, du med! Kram!

  5. Hej! Jag förstår att skorpioner är intresserade av schack – det är ju ett mycket strategiskt spel och passar såna som mig perfekt 🙂

  6. Hej, uttern! (Tjusig avatar!) Vi får ta några matcher om du kommer över till ön (Gotland) någon gång! 🙂
    Ha det!

Kommentera

 
