Visste du att…

…det är Limerick-dagen idag? Man firar Edward Lear, som föddes 12 maj 1812. Artisten och författaren till s k nonsensverser. Han gjorde limericken populär och skrev 212 nonsens-poem. Hans välkända Book of Nonsense publicerades första gången 1846.

Av någon anledning har en limerick som jag läste i Hjälp! (en svensk version av amerikanska Mad, vars redaktör var Lasse O’Månsson ) för många år sedan fastnat i minnet. Den går så här:

There was a young man from Cape Horn

Who whished he had never been born

And he hadn’t been

If his father had seen

That the tip of his rubber was torn

lear01.jpgEdward Lear, limerickens fader

180px-eagleowl.jpg
Lear var också en skicklig målare

~ av Sam Zodiac på maj 12, 2007.

7 svar to “Visste du att…”

  1. Hihi!!

    Du ska få en av mig oxå (som fastnat här av någon outgrundlig anledning)

    There was a little man in Kent
    whose cock was so big that it bent
    to save himself trouble
    he bent it in double
    and instead of coming, he went

    🙂

  2. Sam o Prudde: Tack för att ni förgyllde min kväll. 🙂

  3. Härliga limerickar. En bra start på söndagen som jag hoppas blir lång, så jag hinner uträtta en del i trädgården som blivit kraftigt försummad p.g.a. ostadigt väder.
    Ha de gott idag, kram!

  4. Hehe…den var helt OK, Prudie! Den får jag memorera också!

    Kul att vi förgyllde din tillvaro, lillabla! Älskar att göra folk glada! 😀

  5. Det sista var med en stor portion humor 🙂

  6. Vad menar du med det, berben? Kom igen och bidra med en limerick, nu då!
    Jag kan tyvärr inte skryta med din ståndaktighet när det gäller att avstå från brända och destillerade drycker, b t w. Var på 50-årsskiva igår och är f-n i mig inte nykter än! *suckar* When will I ever learn…?
    Ha det!

  7. Jag bara skojar! det är klart att du vill göra folk glada 😉

Kommentera

 
