Jag är född i Kattens år (kanske)…

yearofthecat.gif

…eller Kaninens, om man går efter Kinesisk astrologi. I Japan kallas mitt djurtecken av någon underlig anledning för katt, men i Kina säger man mestadels kanin! Orsaken till förvirringen är att i originaltexterna berättas det om ”ett litet djur med svag rygg” och det har i Japan tolkats som en katt, men i Kina som en kanin. Kanin kan nog äga sin riktighet, om man betänker att jag avlat fram en förhållandevis stor mängd barn :D, men nog föredrar jag att vara katt, alltid! Även här talas om 12 tecken, samtliga djur. Vart 12:e år upprepar sig tecknen, men elementtillhörigheten varierar och återkommer vart 60:e år. Ja, t ex, som är en MetallKatt, föddes 1951, Nästa MetallKattsår blir alltså 2011. Dessutom har man en ascendent (personlighet) även i asiatisk astrologi, beroende på när på dagen man föds. Jag har hittat en rolig sida på nätet om det här. Om du klickar på det kinesiska tecknet här ovan, som föreställer symbolen för Kattens år, så kommer du dit.Tjejen som tydligen förestår sajten ifråga heter Monika. Hon hävdar att man inom asiatisk astrologi går efter måncykler, Jag har visserligen hört att man går efter Jupiter, som tar 12 år på sig att varva runt Solen. Må vara hur det vill med den saken; kanske båda alternativen stämmer? Hur som helst; den här sajten kombinerar, intressant nog, västerlänk astrologi med österländsk. Om du står på den sida som ditt tecken tillhör, kan du klicka på knappen Öst/Väst. I mitt fall ser tolkningen inledningsvis ut så här: (Klicka för förstoring!)

tvillingkatt.gif

Men, om ni inte redan vet det, ta reda på ert asiatiska djurtecken genom att klicka här!

~ av Sam Zodiac på maj 14, 2007.

8 svar to “Jag är född i Kattens år (kanske)…”

  1. Som en del av er märkte igår kväll, så har jag redan lagt ut en version av den här posten. Vissa besökare hann också gå in där och kommentera. Så försvann den helt plötsligt! Och anledningen till detta var att jag på en sida återfann en halvsparad version, alltså ett utkast. -Ja, men det där har jag ju redan publicerat, tänkte jag. Lika bra att ta bort utkastet, då! Sagt och gjort! Pop! sa det och så försvann hela skiten från bloggen! Även det som alltså redan var publicerat. Jag gjorde två fruktlösa försök att skriva om eländet, men varje gång jag försökte publicera, försvann det!! Hur frustrerande var det, tror ni? 😀 Nåväl, till sist insåg jag att wordpress ratade mitt inlägg därför att jag hade sagt åt programmet att göra just det! Alltså låg lösningen i att döpa om posten, vilket jag gjorde (Jag lade till ett kanske inom parantes) och då gick det äntligen vägen! Iofs är detta inlägg en aning annorlunda än originalet. Visserligen har jag ett ganska gott minne, men inte f-n kunde jag erinra mig ordagrant vad det var jag skrev i original!:D
    Men jag hoppas att ni finner det här intressant, för det har ju onekligen lagts ned en del jobb på inlägget!*Skrattar* Håll till godo, då!

  2. Hur kul är det att vara råtta?? Men jag tröstar mig med att det är nästan inget som stämmer, hihi!!
    Ha en bra dag, kram!!

  3. Kikar in och önskar dej en God Morgon Sam, men du verkar sova ännu! Ja, den här nattliga chattningen kan göra en lite morgontrött! ;0)
    Kram!

  4. Men du är väl trevlig och intelligent, susanna? 😉 Har du kollat StenbocksRåtta, då?
    Du med, trots nederbörden; Kram!

    Nejda, sover inte längre! Vid den tidpunkten du var in, skrev jag kommentar inne hos susanna, tror jag. Har tagit mina vitaminer och min kalk, just:D Trött av nattliga chattandet? Ja, men visst är det kul?
    Kram!

  5. Och här är en dagdrivande tigertvilling !!! Jag blir så trött av att läsa om mig själv. Mycket stämmer jättebra och min framtid ligger i min ålder tack o lov. Man blir klokare med åren 😉 Och dessutom så kanske det ligger rätt i tiden att dra igång en verksamhet i Fästingen….ha det så gott.

  6. Jag är tydligen en hund och mannen min en gris. Det kan ju inte stämma. Jag är ingen SANN hundälskare, jag är en SANN kattälskare… Jo, jag vet att det finns sånt där kinesiskt…

  7. Själv önskar jag att jag var lite mera orm än vad jag är.

  8. Klart att det ligger rätt i tiden, dagdrivaren! TvillingTiger, minsann..Ja, det var min mor också, så dem känner jag till!;) Jag hade f ö ett mycket bra förhållande till morsan. Och det är klart att det ligger rätt i tiden! Lycka till med MC-folket! Ha det!

    Hund och Gris? Grattis! Det blir en jackpot! Bästa möjliga kombinationen!

    Som om inte det skulle räcka? 😉 Skojar bara! 😀

Kommentera

 
