Blue Moon – vad är det?

bluemoon.jpg

En Blue Moon har du väl någon gång hört talas om? Om inte annat kanske du lyssnat till bluegrasslåten Blue Moon of Kentucky med t ex Elvis Presley eller When My Blue Moon Turns to Gold med samma artist? Men vet du vad begreppet Blue Moon egentligen står för? Jo, så här ligger det till: När det inträffar två fullmånar i en och samma kalendermånad, så kallas den andra fullmånen för en Blue Moon. Sedan används uttrycket också när någon vill uttrycka att det verkligen var länge sedan man såg en person, exempelvis: -Hey, man! I haven’t seen you in a blue moon!

~ av Sam Zodiac på maj 16, 2007.

8 svar to “Blue Moon – vad är det?”

  1. Två fullmånar i en och samma månad måste vara ovanligt eller….? Jag har aldrig tänkt på att det inträffar, så jag fick lite nyttigt till livs även denna morgon.
    Jag önskar dig en bra dag och hoppas allt är väl, kram!

  2. Se där, där lärde man sig lite nytt. Fullmånen är magisk. Två fullmånar på en månad och jag lär gå i spinn totalt! 🙂

  3. Oh wow! Det visste jag inte. Häftigt! Kramelikramen!

  4. Jo då, Blue Moon bar, var min första tanke och sen självklart Elvis. Men nu fick jag lära mig någonting nytt angående Blue Moon! Kram kram!

  5. Ja..det där med två fullmånar i samma månad hade jag ingen aning om…men här hos dig lär man sig alltid något nytt och nyttigt/ha en strålande onsdag och kramelikram!

  6. Visst har jag hört ”Blue moon” men hade ingen aning om vad det betyddet! Tack för kunskapen som jag ska imponera med vid lämpligt tillfälle;-))
    Ha en fin onsdag
    Kram!

  7. Tack för den frågan, susanna! Den ledde till nästa inlägg! Kram!

    Hehe…Hur blir du då, lillabla? Vore kul att veta!

    Se, där, geddfish! Lärorik blogg, det här. 😉 Kram på dig med!

    Ja, och nu HAR vi en Blue Moon! Fethaja det, Wendlish! 😀

    Man tackar! *rodnar generat* Detsamma vännen och Kram!

    Ja, det kan vara kul att glänsa lite ibland, visst? 😉 Kram, znogge!

  8. Då undrar ju en som delar säng med en varulv 😉 om varulvstendenserna blir värre när det är fullmåne två gåner på en månad?

Kommentera

 
