Bussigt värre!

buss.jpg

Under senare halvan av 70-talet försörjde jag mig som bussförare i SL:s regi. Jag fick utbildningen betald av SL (Storstockholms Lokaltrafik) och arbetade där mellan åren 1974-80. Två av dessa år jobbade jag endast deltid, eftersom jag samtidigt bedrev studier vid Stockholms Journalisthögskola i Marieberg (SvD-huset). Eftersom jag är en dokumenterat kommunikativ personlighetstyp 😉 (Solen i Tvillingarna) , så passade den här sortens jobb mig ytterst väl, insåg jag snart. Dessutom är jag till min natur mycket serviceminded (Ascendenten i Jungfrun), så även det bidrog till att öka min trivsel med arbetet. Detta så till den milda grad att jag hade uppenbara problem med att sluta min anställning som bussförare, för att istället övergå till tidningsjournalistik.

Anledningen till att jag gör denna personligt historiska tillbakablick, är att jag upplevde något av ett déja vù-fenomen igär och idag, när jag transporterade mig själv fram och tillbaka i den kungliga huvudstaden. Så fort man nämner för en bussförare att man tidigare kört buss vid ett avSL-garagen, (i mitt fall Råsta-garaget i Solna) omfattas man omedelbart av en kollegialitet som mer eller mindre saknar motstycke inom andra yrkesområden Vid samtliga mina bussfärder visade sig mina f d kolleger vara mycket tillmötesgående när det gällde att informera mig om vad som hänt inom firman sedan jag slutade. Bl a fick jag mig till livs den intressanta nyheten om SMS-biljetter. Eftersom SL:s bussförare idag har varken den klassiska bussförarväskan eller myntväxlare (antalet rån blev uppenbarligen för stort), så återstår idag endast stämpeln av den utrustnibg som jag hade på min tid. Den används för att stämpla förköpsremsor, som kan inhandlas på Pressbyrån eller i SL:s biljettkassor. Att köpa biljett direkt av bussföraren, hör till historien. Istället finns alltså så pass avancerade alternativ som de ovan nämnda SMS- biljetterna. Resenären köper via sin mobiltelefon biljett mellan de hållplatser han eller hon ska resa. Vid ombordstigning på bussen, visas sedan mobilens display upp för bussföraren. Istället för den vanliga timmen under vilken de gamla analoga stämplarna gällde, får den digitala kunden förmånen av ytterligare en kvart. Förutom detta, fungerar naturligtvis de gamla SL-korten, numera omdöpta till 30-dagarskort. Så nu är ni välinformerade, ifall ni skulle hamna i den situationen att ni behöver resa med en SL-buss! 😀 Ha det gott!

~ av Sam Zodiac på maj 20, 2007.

8 svar to “Bussigt värre!”

  1. God förmiddag! Först ska jag berätta att min store son har buss-taxi-kort. Han försörjde sig som bussförare under studietiden. Sen ska jag berätta att jag har åkt både buss och tåg nu då jag hälsade på barn och barnbarn. Bussen var en Swebus och tåget var ett NSB alltså norske statsbaner. Jag la också märke till det digitala. Svejs!

  2. Go’middag, geddfish! Jaså, minsann, sonen hör också till transportarbetarskrået? 😉 Kul! Och du har kuskat land (och utland) rike runt, i vanlig ording? Ja, det digitala breder onekligen ut sig, även i kommunkationssamanhang, verbala såväl som fysiska.

  3. Jösses..det där lät avancerat…med sms biljett…tur man inte kör buss. Jag bodde själv i den kungliga huvudstaden i 5 år på 80-talet och då var det den gamla hederliga köpet som gällde…men utvecklingen går framåt och tur är väl det!
    Här hos oss på landet måste bussarna vara utrustade med övervakningskamera på nätterna på grund av det myckna bråkande på sista nattbussen hem…jag känner verkligen med de stackars chaufförerna..de får stå ut med en hel del!
    Kul att du är tillbaks igen förresten..kram på dig!

  4. på exet finns exakt beskrivet hur man fuskar med sms biljetter.

  5. Äldsta fröken ska ju bli journalist så då kanske bussförare är ett passande extrajobb även för henne;-)) Hos oss har vi också övervakningskameror. Förstår inte varför! Husse brukar uppföra sig väl på bussen;-))

  6. Jasså, är du i storstan. Fy fan vad det bullrar där. Det märker man om man, om inte annars, när man vistats en tid på landsbyggden.
    Bussarna står för en stor del av bullret i innerstan. Jag minns när det var bussförarstrejk. Då var det riktigt tyst och behagligt jämfört med hur det brukar vara.

    När jag googlade på Burgsvik så upptäckte jag att du använder Burgsvik som tagg till bloggen. Det var du visst ensam om.
    Men min Burgsvikssida hamnade högst upp.:-) Storsudret.com existerar nog inte hos sökmotorerana eftersom de inte lagt in några taggar. Och de saknar inte bara nyckelord. Som innehåll står följande:

    Jag har funderat på begreppet gotlandkvalitet och tror mig ha funnit vad det innebär. Bland annat gav mig ägarinnan till en gårdsbutik Oskarshamn en ledtråd när hon berättade om sitt besök på Gutechark. ”Det jag reagerade på var att dom hade i så mycket potatis.”

  7. Det försvann eftersom det säkerligen tolkades som farlig kod men ska vara såhär:

    meta name=”description” content=”Ersätt denna beskrivning med din egen. Den används av Effective Site Studio för att skapa metainformation på webbsidorna som sedan används av sökmotorer för att indexera din webbplats.”

  8. Jag, som av naturen är skeptisk till all ny teknik (var även motståndare till dator i hemmet för ett antal år sedan) undrar vad som händer om sms:et tar någon timme på sig att komma fram, och man har bråttom att åka. Då har man ju betalt för något som man sedan inte kan utnyttja.

Kommentera

 
