Bob Dylan och jag…

…fyller år på samma dag, d v s den 24 maj. Han är exakt tio år äldre än jag och också han har semitiska anor. Bortsett från en viss verbal begåvning, kanske, så upphör nog likheterna där. Men, det är klart, ytterligare en likhet finns det ju faktiskt; både han och jag heter Robert. Hans ”riktiga” namn är Robert Zimmerman och jag har Robert som andranamn. Och så är vi föstås båda födda i stjärntecknet Tvillingarna! 😉

bob-dylan-horiz-light_std.jpg

Eftersom en av mina ambitioner med den här bloggen är att sprida lite allmänbildning, så tänkte jag nu berätta lite grand om supergruppen ”The Travelling Wilburys”. Bandet bestod av ex-beateln George Harrison, Jeff Lynne från ELO (Electric Light Orchestra), Roy Orbison, Tom Petty och Bob Dylan.

Vännerna hade ursprungligen strålat samman för att sjunga in en B-sida på George Harrisons skiva ”This Is Love” från 1988, men när skivbolagsrepresentanterna från Harrisons dåvarande bolag hörde låten ”Handle With Care” tyckte de att det här var en konstellation som det vora synd att inte köra vidare på. Sagt och gjort. Gruppen producerade snabbt ett album (det tog bara ett par veckor) och klättrade ganska omgående upp på hitlistorna världen över. För Harrison och Petty, som haft flyt ganska nyligen med skivframgångar, var detta inte så upphetsande, kanske, som för resten av gänget. Dylan, t ex hade aldrig tidigare upplevt att någon av hans inspelningar sålt så mycket så fort. Faktum är att bandets första album hade hamnat på en hedrande 70:e-plats i Tidningen Rolling Stones omröstning om de 100 bästa 80-talsalbumen. Roy Orbisons överraskande död 6 december 1988 medförde förstås att vidare produktion omöjliggjordes. Emellertid fanns tillräckligt material för att producera en Vol 3 (man skippade Vol 2), där en ensam gitarr på en gungstol fick representera den bortgågne Orbison på skivomslaget. Rykten om att Del Shannon skulle ersätta Orbison florerade ett tag, men Shannons självmord 1990 satte givetvis stopp för en sådan utveckling.

Det har varit besvärligt att få tag i den här musiken p g a den pressats upp i ganska så blygsamma kvantiteter (jag har faktiskt i min ägo en original-kasett från 1988), men Tom Petty har nyligen aviserat en nyutgåva på DVD i july 2007.

200px-handlewill.jpg200px-travwilb1cover.jpgtravwilb3cover.jpg

~ av Sam Zodiac på maj 25, 2007.

9 svar to “Bob Dylan och jag…”

  1. Nej men grattis en dag i efterskott. Hoppas dagen blev bra! Hälsa Bob;-))

  2. Grattis på födelsedagen farsan! 😀

  3. Aha, så Bob Dylan du och jag fyller år på samma dag…kul…kramis

  4. Stort grattis!!

  5. Hoppsan, här har det hänt saker!!
    Jag säger Grattis även om det är ett par dagar försent. Hoppas födelsedagen blev trevlig.
    Kram

  6. Hoppas att hemresan gått bra!
    Ha det så himla bra Sam!
    Kramar till dej.

  7. Tack znogge! Den blev oerhört givande, faktiskt. Jag har sänt Bob en telepatisk hälning från dig;)

    Tack, Maxi! Hoppas att du och bröderna följer med till Götet nästa gång!

    Yep, that’s the way it is, wimmen! Kram!

    Tack, lillabla!

    Jodå som sagt, den var mycket trevlig t o m. Tack, susanna!
    Kram!

    Ja, bra och bra…om man inte häktar upp sig på petitesser som missade färjor och bussar med en natts brandvakt i Visby som följd, så gick den bra. Men om inte det hade hänt, hade jag förstås aldrig träffat mina nya vänner Hemmander och LG:) Mer om dem senare. Ha det jättefint själv, Wendla och varma kramar i retur!

  8. Grattis i efterskott Sam!
    Miles Davis föddes, på dagen, 40 år före mig. Den 26 maj 1926. Men för mig tog den nästan 40 år innan jag började fatta och älska jazz. Numera blir jag bara stressad av rock och dylikt och de få gånger jag lyssnar på musik blir det jazz. Och då Miles, eftersom jag inriktat mig på honom – 17 plattor – eftersom han kört olika stilar under sin långa karriär. Ska jag ha riktigt sväng blir det Jimmy Smith.

  9. […] en del av mina minnesgoda bloggbesökare kanske kommer ihåg, har jag lagt ut information om gentlemännen i videon en gång tidigare, i min gamla blogg. Men tydligen ingen musik. Så när […]

Kommentera

 
