En tidsfråga

Hej, alla bloggvänner! Jag är tillbaka vid min gamla häck till Mac här i Eksta, en aning trött och sliten, kanske, efter en händelserik oddyssé genom delar av konungariket Sverige, men vad kan man begära av en mer än halvsekelgammal TvillingKatt? Nåja, jag har förvånansvärt kort uppladdningstid, så snart är jag nog tillbaka i gammal god form igen. Jag drog aldrig med mig mina vitaminer land och rike kring. För bassligt (krångligt), som gotlänningarna säger. Nu har jag dock skäl att ångra mitt beslut. Det var en alldeles för lång frånvaro av nyttigheterna för att kroppen skulle lyckas med att bibehålla den förhållandevis höga energinivå som den hade innan resan! Fullt påtaglig effekt har alltså hälsokuren. Det här är andra gången jag upplever fenomenet. När jag piggnat till något, ämnar jag gå bakåt i inläggen och besvara alla era kommentarer samt avlägga visiter på era bloggar.

Ombord på ett tunnelbanetåg i Stockholm kom jag i samspråk med ett par män om klockor och tid. Den ene av dem hade köpt en analog klocka av något konstifik modell och jag tog tillfället i akt att föra över samtalet på urtavlor med romerska siffror. -Ni vet hur man skriver siffran fem med romerska siffror, eller hur? frågade jag. Ja, det visste båda, förstås. -Som ett stort V, svarade den ene. -Javisst, och hur skriver man då siffran fyra? fortsatte jag. -IV, förstås, svarade samme man och nu kunde man se på honom att han började undra vart jag egentligen ville komma med den här utfrågningen. -Ja, men i så fall, varför finns det så många klockor med romerska siffror på urtavlan, där man istället har skrivit IIII? frågade jag. De två männen tittade misstroget på mig och sa att det hade de då rakt inte hört talas om. Jag försäkrade att jag inte for med osanning och bad dem kolla t ex urtavlorna vid perrongerna för fjärrtåg på Centralen i Stockholm. Dem hade jag själv sett för bara någon timme sedan och var säker på min sak. Mina två medresenärer började nu luta åt att jag hade rätt och den ene av dem föreslog (på grundval av något han dunkelt trodde sig komma ihåg från skoltiden) att man från början inte tillämpade systemet att skriva en siffra före en annan och sedan dra bort den som stod först. Han menade att man adderadeI:n till alla. Jag invände att på de romerska urtavlor jag sett som avvek från systemet, så var det endast siffran 4 som skrevs med fyra I:n. De övriga såg ut som vanligt, d v s en 9:a t ex, skrevs IX (10-1). Inget blev klarlagt, men männen tyckte i alla fall att frågan var intressant och borde kollas upp. (Jag gjorde nyss ett halvhjärtat försök på nätet, utan någon större framgång). Så nu bollar jag vidare frågan till min vittra läsekrets; Hur kommer det sig att 4 skrivs IIII på så många av våra romerska urtavlor? Lilla blå tycks ju bevandrad i historiska frågor; vet du?

Ett exempel på en urtavla med siffran 4 skriven som IIII….

romersk.jpg


….och nedan ett annat exempel (Big Ben) med konventionella romerska siffror. bigbenscaledarp750pix.jpg

~ av Sam Zodiac på maj 27, 2007.

10 svar to “En tidsfråga”

  1. Lustigt att just du skriver om tid, visste faktiskt inte att du hade en aning om att det fanns något som heter klocka. Min fråga, vad använder man klockan till?

  2. Ja,ja, Agapanthus…vissa av oss försöker faktiskt lära av våra misstag, u know;) Jag tyckte väl att det var dags att djupdyka i tidens mysterier. Eller i alla fall skrapa lite på ytan, som vi Tvillingar plägar.

  3. Jag tror den är tillverkad av någon som inte kan vare sig klockan eller romerska siffror;-)) Lika illa båda delarna, eller hur!
    Ha en bra kväll

  4. Här har du svaret!
    Urtavlor följer inte samma konvention som övriga romerska siffror.

    Den felaktigt skrivna fyran motiveras med följande:

    De romerska siffrorna från ett till tolv är I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX, X, XI, XII. En intressant iakttagelse är att urmakeribranschen ända sedan medeltiden använt fyra versala I – IIII istället för romarnas IV för siffran 4. Förklaringen är lika enkel som logisk: På de ursprungliga pendeluren med lod, liksom senare väggur, placerades nyckelhålen för uppdragningsmekanismerna vid siffrorna 4 och 8. För att om möjligt få någon del av siffran synlig sedan hålet tagits upp valde man fyra versala I (som tog större plats och var lättare att tyda) istället för IV. Detta blev en tradition som fortfarande hålls vid liv på moderna armbandsur med romerska siffror.

  5. Vissa av oss???

  6. Jaha du, znogge…det verkar som om du hade gjort en helhjärtad insats för att komma tillrätta med det här mysteriet! (istället för min halvhjärtade, menar jag;) Intressant! Tack för det!

    Så,så,..var inte så paranoid nu! Jag menade inget speciellt med det där, Agapanthus! Vissa av oss, ja…som jag t ex:D

  7. Jaha! Sorry jag är visst inne i en paranoid fas:-(

  8. skogsälvan lgger på 5:e plats i growing blogs!!

  9. Helhjärtad och helhjärtad! Sökte på nätet och hittade förklaringen. Gillar inte obesvarade frågor…

  10. Jaså, minsann! Kul för dem! Har du tipsat dem, eller ska jag?

    Nåja, znogge, du genomförde iaf en bättre sökning än vad jag gjorde. Gillar iofs inte heller obesvarade frågor;)

Kommentera

 
