Professor Synd

petterk.jpg

Under min resa nyligen läste jag i Stockholm CITY och då hamnade min blick på denna högintressanta artikel av frilansjournalisten och författaren Petter Karlsson :

 

njut.jpg
Två år sedan rökförbudet infördes på krogen och jag njuter av att kunna andas över pepparsteken.
Sen tänker jag på min vän professor Synd i Reading, skäms över min svaga karaktär och tänder åter min pipa.
Han heter förstås inte så. Och hade jag tänkt mig en lidelsefull sälle med blekfet hy och en divan full med lastbara damer, så bedrog jag mig. Nej, David Warburton var mer som en Tolkienfigur. 70-årig, grå och leende tog han emot på sitt kontor med en rosenmönstrad kopp i handen.
– Ni dricker kaffe? Ni tillhör inte dem som tror att koffein är dödligt? Eller att en chokladbit skulle betyda slutet? Bra. Jag tror vi kommer att förstå varandra.
Som professor i farmakologi hade han hela sitt liv forskat i hur olika substanser påverkade människokroppen. Rönen var sensationella.
– Jag fann att nikotin skärper och aktiverar hjärnan. Minnet blir bättre. Koncentrationen ökar. Men också att alkohol och choklad hjälper oss att slappna av, vilket i sin tur höjer prestationsförmågan.
Men när han publicerade sina rapporter, blev det märkvärdigt tyst.
– Jag märkte att staten tvärtom understödde forskning om de här ämnenas skadlighet. Det fick mig att undra. Är det så att vi smyg fostras att bli sunda, snälla och ofarliga medborgare?
Orwells ”1984”, alltså. Ett strömlinjeformat samhälle där storebror bestämmer hur vi ska leva, vad som är nyttigt för oss.
– Det finns alltid människor som vill styra andras liv. Det är skrämmande hur snabbt det går att intala en hel nation vissa saker. Som att salt skulle vara farligt för en frisk människa. Eller att passiv rökning ger lungcancer.
Tvärtom, menade professorn, kan bruket av tobak och alkohol göra oss glada, vilket i sin tur leder till ökad produktion av kortison, som är kroppens starkaste vapen mot sjukdomar.
– Den som i glädje tar ett bloss eller en drink producerar alltså automatiskt ämnen som rår på både influensa och cancer!
Väl hemkommen från syndens näste, möter jag min vän fotografen Lennart Nilsson, denne expert på bråte i kroppen, som överraskande visar sig ha en liknande syn:
– Röker du? säger han och spänner blicken i mig.
– Bara pipa, viskar jag skamset.
– Du förstår, en av mina kompisar är världsledande på lungcancer och han h a t a r rökning!
– Det förstår jag…
– Men vad gör han inför varje operation? Tänder två cigg. Skärper hjärnan, vet du!
Så är det alltså? Rökare må ha sämre kondition, men är alltså smartare? Professor Synd hävdar det bestämt. Som avskedspresent gav han mig en god cigarr och en lista över 200 kända rökare, bland annat Chaplin, Einstein, Poe och Nurejev.
Fast fyra ickerökare hade han i ärlighetens namn också lyckats hitta:
Adolf Hitler, Richard Nixon, Idi Amin och Saddam Hussein.
+ Mackmyra Whisky. Har ännu inte riktigt hämtat mig från senaste buteljen.

– After Ark. Har ännu inte riktigt hämtat mig från detta EM i tondövh

Av Petter Karlsson

redaktion@city.se

Min fråga efter att ha läst detta är: Hur kommer det sig att våra forskare undantagslöst fokuserar på det negativa, aldrig på det positiva? Kan det vara så att detta är ”Vad folk vill ha”? Precis som nyheterna; ”Från Bagdad meddelas: Eländes elände…etc” (Lars Ekborgs sketch om nyhetsflodens negativa innehåll) Eller kan det rent av förhålla sig så, att all denna negativitet som vräks över oss från alla håll och kanter, kan förklara den höga konsumtionen av antidepressiva medel i konungariket Sverige?

Sug på det, ni! 😉

~ av Sam Zodiac på maj 28, 2007.

3 svar to “Professor Synd”

  1. Vänligen kontakta mig under dagen.

  2. http://www.newscientist.com/channel/being-human/drugs-alcohol

    En samling artiklar om droger & alkohol som svenskar ska hållas okunniga om såvida de inte stärker indoktrineringen.

  3. Det tackar vi för, Magnus! Alla alternativa bidrag är välkomna. Likriktningen har hållit på tillräckligt länge nu, tycker jag! Ha det!

Kommentera

 
