Shiva blir vinthund?

standingshiva4small.jpg

En smula bekymrad kanske jag ser ut när jag tittar ned på den svansviftande Shiva. Hon har gått ned en hel del efter det att jag gav mig ut på resa till Stockholm och Göteborg. Och när jag så småningom kom hem till Gotland och Eksta, så visade det sig att Bonus under min bortavaro gjort det som de flesta hundägare gör; nämligen matat hunden två gånger om dagen. Det blev alltså inga mellanmål för Shiva under den här tiden och lika bra var väl det. Inte för att jag tror att hon håller på att förvandlas till någon vinthund, precis, som rubriken antyder, men hennes vikt är fjärran från vad den var för ett halvår sedan. Nu springer hon lättare och hoppar med en aldrig tidigare skådad grace upp i fåtöljen när husse äntligen lämnar den.

Foto: Magnus Berg från Dagens kränkning 

~ av Sam Zodiac på juni 5, 2007.

7 svar to “Shiva blir vinthund?”

  1. Godmorgon
    Hon mår säkert bättre nu när hon blivit av med övervikt. Min far hade en liknande hund och det var en matglad rackare. Dog tyvärr innan den ens hunnit bli tio år och övervikten spelade säkert in.
    Ha en underbar dag .
    Här är det varmast i landet just nu och det är gött, gött.
    Kram

  2. Bonus verkar klok tycker jag 🙂 Skämma bort med mat är det värsta man kan göra. Nu orkar han säkert med sommaren bättre o värmen. Ha de

  3. Jag önskar att Herr Hund hade varit lite mer matfrisk. Han är nämligen en hund som äter för att överleva och inte en som lever för att äta. Alltså kan han låta matskålen stå orörd en dag och ligger alltid i underkant viktmässigt. Men ok, det går säkert ingen nöd på honom;-))
    Ha en bra dag!

  4. Du har säkert rätt, susanna! Alla dees är matglada rackare; någon botten tycks inte finnas:D Kul att ni har fint väder! Här värmer solen ocksä, fast klockan inte är 9 på morgonen, än!
    Klok och klok, men OK, då! Fast bara för att hon älskar mat så mycket, så styckar jag upp det roliga på flera småmåltider, i stället för två stora.;)
    Aj, då! Han lever inte för att äta, knappast en Oxe, då?;) Dom gillar nog livets goda. Var han inte Fisk, eller…?

  5. Han är född den 15 mars och då är han väl fisk?! Borde nog uppdatera mina kunskaper här känns det som…

  6. Nej, Sam. Det är nog ingen risk att Shiva blir vinthund. Hon börjar snarare bli normalviktig nu. Skönt för henne.

  7. Pinsamt att vara upphovsman till en så dålig bild. Men jag skyller ifrån mig: Så dåligt blir det när bussen går om en timme…och jag har 5 kilometer att gå till hållplatsen.

    Nog är det bra att hålla hundar smala. Deras leder tar stryk av övervikt. Men det är satans svårt att inte skämma bort sin hund med mat och godsaker, tycker jag. Dessutom tycker jag själv att mat är ett av livets få glädjeämnen och ju fetare mat desto godare. Därför lider jag med hundar som tvingas banta. Fast i långa loppet är man mer omtänksam om man håller en rimlig vikt på sin hund och tar hänsyn till lederna. Mina egna leder skiter jag i men Alfa äter sedan några veckor dietfoder – 9 procent fett istället för 15 – och får inte heller så mycket köttbullar som han brukar.

Kommentera

 
