För folkmusikälskare

En historia som inte riktigt håller Berbenklass, men som ändå, av någon outgrundlig anledning har fastnat i mitt minne och som jag känner ett tvångsmässigt behov av att berätta:

Scenen är Stadshotellet i en liten mellansvensk stad för många år sedan. En inhyrd ensemble står för musiken. En av stamgästerna är en medelålders kvinna som varje kväll när det är dags för gästerna att själva önska musikstycken, ber den lilla orkestern spela Gärdebylåten. Musikerna spelar det begärda stycket dag ut och dag in, för kvinnan är en trägen gäst. En kväll, när det åter var dags för ”På begäran”, ber hon i vanlig ordning att få höra Gärdebylåten. Nu har nyfikenheten hos kapellmästaren nått sin gräns och en liten bit över den, t o m. Han åsidosätter etiketten och frågar damen: -Ursäkta min framfusighet, men jag undrar; vi har spelat den här låten så ofta nu, att jag måste få veta; finns det något särskilt skäl till at damen önskar den varje kväll? Kvinnan slår ner blicken och en svag rodnad färgar hennes kinder.-Ja, säger hon, det finns det faktiskt. Ni förstår; mitt namn är Gerd, och jag hade ett väldigt lyckligt förhållande med min man, på den tiden han fortfarande var i livet. Och varje gång efter det att vi hade älskat, brukade han fråga mig: -Gerd, är du belåten?

~ av Sam Zodiac på juni 7, 2007.

Kommentera

 
