Brandvakt i Visby III

När vi talat en stund, slår det plötsligt killen med kortbyxorna och det långa håret att han träffat mig förr. -Du bor mitt emot skolan i Eksta, va? frågar han och jag nickar jakande. -Du håller på med astrologi, eller hur? Ja, det kan jag ju inte neka till. Han fortsätter att berätta att han ofta hälsade på hos ett par systrar som vid den tiden bodde granne med mig på Enebacken och vi är just i färd med att datera upp varandra, när en yngling med lockigt hår och pigga, bruna ögon ansluter sig till gänget på ett lite ovanligt sätt. Han kommer susande på inlines och gör en elegant stoppmanöver framför oss. Klockan är vid det här laget runt fyra på morgonen. Den nyanlände visar sig vara en ung student som härstammar från Linköping och läser vid högskolan i Visby. Han hade hamnat på en efterfest, där ölen olyckligtvis hade tagit slut och eftersom han inte hade känt sig speciellt trött, så hade han snört på sig sina inlines, stoppat digitalkameran i fickan och rullat ned mot Östercentrum för att se om några andra var vakna denna okristliga tid på dygnet. Och det var det ju. Jag och Hemmander, bland andra. Ett gäng vinddrivna existenser utanför Alis Kvarterskrog ska vidare till efterfest och erbjuder mig hisnande summor för fem cigaretter, som jag efter viss övertalning accepterar att ta emot. Cigg är tydligen hårdvaluta i det här läget, och med tanke på det höga pris tobak numera betingar i handeln, så var nog beloppet ett rimligt svartabörspris, trots allt. Den röksugna skaran drar vidare och lämnar mig, Hemmander och LG, som den nyanlände studenten heter, i den uppåtstigande morgonsolens sneda strålar. Efter att ha hört mig redogöra för nattens äventyr, (-Jag förstår att du inte fick lift. Du ser verkligen ut som ett Bad Ass!), beslutar sig LG för att se till att jag hädanefter aldrig ska behöva gå brandvakt i Visby igen, om jag nu skulle hamna i en liknande situation, åtminstone inte så länge han har kvar sin studentlya. Jag får hans telefonnummer och uppmanas höra av mig i händelse av framtida logibehov. Hemmander hat fascinerats av LG:s inlines och insisterar på att få göra ett försök med dem. Han säger sig numera sitta alldeles för mycket framför datorer, såväl hemma som på jobbet. Han jobbar på den drogfria radiostationen Just Radio som radiopratare och försöker att få mig till stationen för att debattera min drogliberala inställning, något som jag förstås genast går med på. Hemmander har funderat på en konditionsbefrämjande och viktminskande aktivitet en längre tid nu. Varför inte börja åka inlines? LG är inte den som är den, utan lånar omgående ut sina rullgrillor till Hemmander för dennes jungfrutur. Sagt och gjort. Vi beger oss till den så här dags på dygnet öde skolgården vid Solbergaskolan och Hemmander börjar en stundtal vådlig färd runt densamma, ibland stödjande sig på lyktstolpar, ibland med närmare syn av asfalten som resultat.

Första gången på inlines! Hemmander har hittils bara åkt på gamla sortens rullskridskor och det var många år sedan. Nu gör han sin debut på LG:s inlines. Inte riktigt samma sak, visar det sig!

LG och jag har fördjupat oss såpass i vårt samtal, att vi inte märker att Hemmander plötsligt är utom synhåll. Efter ett tags letande, visar det sig att han fått upp skickligheten så pass, att han åkt runt till baksidan av några skolbyggnader och halvvägs tillbaks till utgångsläget. Vi beslutar oss för att gå hem till LG och vidare till Statoil för frukost när dessa öppnar om några timmar. Väl hemma hos LG, bjuder denne på en kort husesyn samt uppvisning av konsten att åka enhjuling, varefter vi drar vidare till Gotlands gamla Centralstation på den tiden det begav sig och öns smalspåriga järnväg fortfarande existerade. Där tar LG ett gäng foton på mig och Hemmander för framtida publicering på bloggen. Därefter bär det av till Statoil och efter att ha intagit Statoilfrukost i gröngräset tillsammans med mina nyfunna vänner, beger jag mig till busstationen och sitter snart på första bussen söderut, på väg mot Eksta och hemmet. Det har varit ett händelserikt dygn.

Visbys f d Centralstation på den tiden öns smalspåriga järnväg existerade. Rälsen revs upp under 1960-talet. Klicka på bilden för fakta!

~ av Sam Zodiac på juni 9, 2007.

8 svar to “Brandvakt i Visby III”

  1. GodMorgon
    Det var ett dygn som innehöll mycket. Jag tackar för att du förmedlat det till oss andra och det har varit spännade att följa dina äventyr i natten. Men nästa gång du blir ”Lost in Visby” har du visst nattlogi och slipper ligga i en släpvagn, hihi!!
    Ha en skön lördag, kram!

  2. Tack för visat intresse, susanna! Jodå, det blir LGs lilla lyxsvit, i så fall.
    Detsamma och grattis till den nybakade studentskan! (som ordalaget kallar henne)
    Kram!

  3. Skön berättelse, Sam! Tack! 🙂

  4. Kul att du gillar den, lillablå! Be my guest!:D

  5. Vilka systrar???

  6. Systrarna Rosén, Agapanthus. I 10:an, remember?

  7. bra ?

  8. Vad menar du med ”bra ?”, korven? 🙂

Kommentera

 
