Dagens botanikfråga…

…är skäligen enkel. Vad är det som tittar ut ur ”knoppen” på vägen till hamnen i Burgsvik, tro? Till och med jag vet svaret. Ni får ursäkta oskärpan; jag håller just på att lära mig plåta med mobilkameran.

~ av Sam Zodiac på juni 11, 2007.

9 svar to “Dagens botanikfråga…”

  1. Absolut vallmo! Lagt ut en bild på ”din” hjärna på min sida i dag;-) Har du sett den?

  2. Vallmo? Ranunkel?

  3. Busenkelt Sam! Det är en balklänning i kläckningsfasen. ”Balus klaenningus perfektus skapus” importerades från Jamaica av en vilsen sjöfarare vid namn Kalle Blomme’ 1872. Den fick ingen större genomslagskraft i Sverige då det svenska klimatet endast tillät en kläckning vart 55:e år och därför föll den i glömska. Man har i tysthet aktivt sökt denna blomma sedan 1965 med klent resultat. Du har stött på en gömd nationalskatt. Röj inte växtplatsen för någon!

    Vi höres.

  4. Jag tror du har rätt Vakare:-)

  5. Hm..jag hade gissat på vallmo, precis som Lilla Blå. Kram!

  6. ”Absolut Vallmo”? En ny, spännande smak från Vin & Sprit, eller..? Jodå, jag har sett den. Kommenterat också.

    Vallmo, LillaBlå.

    Eller..kan det möjligen vara så att du har rätt, ändå, Vakar’n? Fast det blir knepigt att hålla växtplatsen hemlig. Den ligger för öppet. Får väl smyga dit någon natt och gräva upp den.

    Ja, då är det kört; då hittar ju du den direkt! Kul att de sökt den alltsedan året du föddes, eller hur?

  7. Då hade du nog, trots allt, gissat rätt, ordalaget! Finns gott om dem här på ön. Kram!

  8. vallmo vad skulle det annars vara!

    Sudret 😎

  9. Vallmo är jag säker på att det är en blomma som är så otroligt vacker med sin intensiva färg.
    Maggan

Kommentera

 
