Astrologisk grundkurs del I Zodiaken

zodiac.jpg
Den här vackra zodiakimagen har jag snott från en amerikansk tarotydares sida. (Ingen lätt match, kan jag berätta; han har tydligen försökt försvåra bildstölder;) men jag länkar till hans sida som kompensation) Han heter David River och bor i Kentucky, USA.

Jag har en längre tid funderat över om jag inte borde starta upp en serie med allmänbildande astrologiska inlägg, så att mina besökare lär sig skillnaden mellan den vanliga s k vulgärastrologin (den som man återfinner i tidningarna och endast handlar om soltecknen) och den mera seriösa variantem, som jag ägnar mig åt. Jag känner många människor som inte säger sig tro på astrologi, men som icke desto mindre tvångsmässigt läser Dagens horoskop i dags- och kvällstidningar ”bara för skojs skull”. Nu kan väl ändå ingen tänkande människa tro att ungefär en och samma sak kommer att hända en tolftedel av jordens befolkning under samma dag? Är det inte bättre att en gång för alla ta steget in i den seriösa astrologins värld, och kolla vad ens egna ”kosmiska fingeravtryck” har att berätta om en?

catchart.jpg

Alla känner väl till vilket stjärntecken de är födda i (nåja, de flesta i alla fall) 😀 Om man är Tvilling, t ex, så innebär det att Solen stod i Tvillingarnas tecken när man föddes. Är man Kräfta, så stod Solen i Kräftans tecken o s v. Vad folk i allmänhet inte har riktigt klart för sig, är att man måste ta ytterligare nio himlakroppar med i beräkningen för att få en komplett bild av hur en människa fungerar. Alla himlakroppar kallas inom astrologin för planeter, oavsett om de i själva verket är stjärnor (som Solen) eller satelliter som kretsar kring större planeter (som Månen). Varje planet har sin särskilda psykologiska funktion, som alltid är densamma. Månen står t ex för vår förmåga att ta emot, medan Solen sänder ut, Merkurius står för kommunikation och tänkande, Venus för kärlek och inre balans etc etc. Men även om en planets funktion alltid är densamma, så skiljer sig dess uttrycksätt åt högst märkbart, beroende på i vilket tecken den ligger. Mars i Väduren t ex, är djärv, otålig och heroisk. Han kör pang-på-rödbetanstilen och försöker gärna flera gånger med samma taktik, om det skulle misslyckas de första. Mars i Oxen är emellertid lugnare och mera eftertänksam. Sakta men säkert, är hans melodi. Mars i Tvillingarna har en kapacitet till oupphörligt pladder, muntligt eller skriftligt. (Jag har Mars här) 😉 Vissa outvecklade personer kan kalla den här egenskapen för mundiarré. På engelska kallas den här typen av människor ”motor-mouth”. Mars i Kräftan ger personen ett inkännande, omhändertagande och moderligt beteende o s v, o s v. Den sista faktorn i ett horoskop är de tårtbitsliknande s k husen. De är tolv till antalet, precis som tecknen och de symboliserar olika livsområden. I mitt horoskop här intill, t ex (titta i den inre cirkeln, den yttre visar planeterna i ett senare läge!) kan man se att min Sol (en cirkel med en prick i mitten) ligger på samma grad som planeten Mars (manssymbolen, ni vet) i 9:e huset. Det huset anses stå för andlighet, filosofi och existensiella frågor, bl a.

~ av Sam Zodiac på juni 13, 2007.

2 svar to “Astrologisk grundkurs del I Zodiaken”

  1. Är bilden en direktlänkning *Skratt* Det händer att jag läser horoskop men jag tror inte på sånt! Jag har kvar kartan du skickade men som vanligt fattar jag ingenting *Skrattar* Ha en trevlig kväll!

  2. Gå genom den här grundkursen, så fattar du nog se’n, Berben!;)
    Ha en bra kväll, du med!

Kommentera

 
