Road to Hell – Chris Rea

Fastnade nyss vid köks-TV:n framför den här Chris Rea-videon från 1989 på VH1. En domedagsprofetia, skulle man kanske kunna säga. För att ni ska ha lite lättare att hänga med i texten, lägger jag ut den nedanför YouTube-videon. Chris Rea är en brittisk singer/songwriter, (född i Fiskarnas tecken) vars far ägde en kedja med glassbarer i Middlesbroughområdet. Hans amerikanska genombrott kom redan 1978, när han med hjälp av singeln ”Fool (If You Think It’s Over)” som albumet ”Whatever Happened to Benny Santini?” sålde guld i USA. Hans europeiska genombrott lät dock vänta på sig. Det var först i och med den här låten som Chris Rea blev ett namn på de flestas läppar, inte minst för att albumet ”The Road to Hell” blev listetta i United Kingdom. Enjoy!

Well
I’m standing by a river but the water doesn’t flow

It boils with every poison you can think of.
And I’m underneath the streetlights
but the light of joy I know
Scared beyond belief way down in the shadows.

And the perverted fear of violence chokes a smile on every face

And common sense is ringing out the bells.
This ain’t no technological breakdown
oh no

this is the road to hell.

And all the roads jam up with credit
and there’s nothing you can do

It’s all just bits of paper flying away from you.
Oh, look out world
take a good look what comes down here

You must learn these lesson fast and learn it well.
This ain’t no upwardly mobile freeway

Oh no
this is the road
this is the road
this is the road to hell

~ av Sam Zodiac på juni 14, 2007.

6 svar to “Road to Hell – Chris Rea”

  1. Hittade hit genom Livsglimtar. Ser att du också är intresserad av ”riktig” astrologi – som ju de flesta inte ens vet vad det är. Själv började jag intressera mig för astrologi när jag inte var mer än 10-12 år. Intresset har gått i perioder, just nu ligger det lite i träda, men jag har skrivit en hel del om ämnet på min hemsida ( http://www.hem21.net/ ).
    Låten Road to hell minns jag från när den kom. Stark samällskritik av bästa märke!

  2. Idag är det kris rea. Jag har en singel med kris rea ute i förrådet – ”I Can Hear Your Heart Beat”
    På McDonald i Alvik arbetade en tjej som hette kris. Hon hade en tvillingsyster som arbetade där också. Men hon hette inte kris. Arbetsledaren där var en liten tanig tjej/kvinna som stressade så in i helvete att jag nästan fick magsår bara av att se henne jobba. Hon kommer nog att drabbas av en livs-kris, vad det lider.
    Bäst gillar jag i alla fall kris kristoffersson – bland annat ”Me and Bobby Mc Gee” – om jag ska välja kris. Fast ”Road to Hell” är jävligt bra. Melodin är en riktig njutning.
    Förresten börjar jag få kris i benen. Gick tull Fidenäs i förrgår och mina knän börjar värka. Jävla skitknän som inte orkar bära drygt 100 kilo i knappt en mil. Men jag ser fram emot att bli rullstolsburen. Fast jag får väl börja med rullator. Det är väldigt poppis i mitt kvarter. Var och varannan har det.
    Ha det!

  3. Häftigt! Jag trodde att jag var helt ensam om min bakgrund som ultraröd astrolog;) Kollade in din sida. Verkar helt OK! Är det lugnt om jag plankar lite till min allmänbildande astrologiska kurs? Om det skulle bli aktuellt, menar jag. Lite onödigt att uppfinna hjulet två ggr, eller hur? 😉 Ja, som sagt, jah snöade in totalt framför köks-TV:n på låten i morse. Blev tvungen att lägga ut den. 😀

    Krisig kommentar, Magnus! 😉 Jag har också en historia med “Me and Bobby Mc Gee”. Får berätta om det vid ett senare tillfälle. Jag gillar din småsjuka humor, min vän! 😉
    Ha det!

  4. I love Chris Rea! Underbar röst och skön musik.
    Kram

  5. Kul att du diggar den!
    Kram!

  6. TACK för att du skrev texten, har googlat överallt men inte hittat den! =)

Kommentera

 
