Topprestation av 71-årig japan

japanen445.jpg

En 71-årig japansk f d lärare vid namn Katsusuke Yanagisawa har slagit rekord. Han är den äldste som bestigit Mount Everest. Hittills, vill säga. Han hade ett år tillgodo på den förre ålderstigne japanen, vars rekord han nu slagit. 70-åringe Yuichiro Miura nådde toppen på Everest 22 maj 2003. Man undrar ju om japanerna står i begrepp att starta pensionärsresor till Himalaya med bergsbestigning på programmet? Med sina 8850 meter över havet (enligt senaste GPS-mätningarna) är Mount Everest världens högsta berg. – Jag känner mig tillfreds. Jag kunde slå rekordet tack vare stödet från vänner, sade Yanagisawa enligt den japanska nyhetsbyrån Kyodo. En firma hade tydligen organiserat klättringen.
De yngsta som nått toppen ska enligt Everestkännare vara en 15-årig sherpaflicka och en 17-årig fransk pojke.

DN har storyn om Katsusuke Yanagisawa, men jag vet inte riktigt hur de har bedrivit sin källforskning. Inte många av deras uppgifter överensstämmer med mina. Kanske var de stressade? 😉 Hur som helst; klickar ni på bilden, så kommer ni dit.

~ av Sam Zodiac på juni 18, 2007.

Kommentera

 
