Astrologisk midsommar…


.inträffar när Solen under sin årliga färd runt ekliptikan (den skenbara bana Solen följer runt Jorden) eller zodiaken, går in i Kräftans tecken. Då har vi årets längsta dag och kortaste natt. När Solen går in i Vågen, har vi lika lång dag som natt. När den gör sin entré i Stenbocken är natten längst på året och dagen kortast. När Solen slutligen går in i Väduren, börjar det astrologiska året. Då är det vårdagsjämning och cirkeln är sluten. Dag och natt är lika långa igen.

Dessa fyra tecken Väduren (eld), Kräftan (vatten), Vågen (luft) och Stenbocken (jord), kallas ledande, eller kardinala. Folk som är födda i (d v s har Solen i) dessa tecken drar ofta igång projekt, men p g a deras rastlöshet är det inte alltid de avslutar dem, för något nytt som behöver göras har redan fångat deras uppmärksamhet och verksamhetsiver. Det ankommer istället på de fasta tecknen (Oxen (jord), Lejonet (eld), Skorpionen (vatten) och Vattumannen (luft) att ta över det som de ledande tecknen startat upp, konsolidera verksamheten och få allt att fungera. När stagnationen sedan inträffar, är det de föränderliga tecknen; Tvillingarna (luft), Jungfrun (jord), Skytten (eld) och Fiskarna (vatten) som har till uppgift att ge sig in i leken och se till att nödvändiga reformer och förbättringar genomförs.

Om du klickar på zodiaken överst i inlägget, kommer du till ilse-maries astrologiska hemsida. Där finns ytterligare info.


den här illustrationen kanske kan öka förståelsen för det jag skrivit om ovan. När Solen når Kräftans respektive Stenbockens vändkrets inträffar längsta och kortaste dagen på året. Klicka för större bild!

~ av Sam Zodiac på juni 21, 2007.

11 svar to “Astrologisk midsommar…”

  1. Hej på dig Sam…eller godkväll rättare sagt!*ler* Jag vill önska dig en härlig midsommarhelg! Hoppas att vädret tillåter uteaktiviteter nu bara! Ha en skön kväll! Kram på dig!

  2. Hej på dig, Rödull! Ja, hoppas att du får en fin midsommar!, du också! En riktigt stor och varm midsommrkram! får du!

  3. Önskar en riktigt fin och glad midsommar! Ha det!

  4. Hejsan! Tack för länken, helt okey. Min rätta mail adress är: ilsemarie@hem21.net
    det har nog blivit en hopblandning av 2 adresser på den du skrev. Var har jag skrivit den? / ha en skön midsommar i kräftans tecken 😉

  5. P.S. Nu har jag upptäckt felet med adressen. Har rättat till det!

  6. Jag är inte så bevandrad i astrologi så det jag just läst var intressant. Men jag protesterar högljutt mot att Stenbocken ofta drar igång projekt som inte avslutas. Känner inte igen mig i den rollen, hihi!!
    Ha en riktigt trevlig midsommarafton, kram!

  7. Tack för det, berben! Och naturligtvis önskar jag dig detsamma! Ha det gott!

    Hehe..jag jag har väl inte så stort val vad tecknen anbelangar? Alla midsomrar jag hittills upplevt har varit i Kräftans tecken. 😉 Fint att du grejade e-postadressen! Ha en fin helg, du med!

    Haha..ja, trodde nog att jag skulle få en och annan Stenbock på mig efter den där provokationen! 😉 Av alla ledande tecken är det mest ordning just på Stenbockarna. Disciplinerade och noga med att det de gör blir samvetsgrant gjort. Till yttermera visso har du den planet som styr Stenbocken (Saturnus) i sitt eget tecken och då är den på hemmaplan och väldigt stark. Dessutom ligger den i konjunktion (alldeles intill) Solen och blir därmed ännu mer framträdande. Att du också har en mycket viktig punkt i horoskopet (MC:n) i Stenbockens tecken, gör dig till något av Superstenbock. Så jag förstår att du protesterar! 😀
    Du ska också ha en trevlig midsommarafton och
    Kram på dig, susanna!

  8. Jag har mars i stenbocken och det gör ju livet lite lättare för mig. Bra på och villig att planera är jag och det har jag haft nytta av många gånger i mitt liv. För att inte tala om sån nytta andra har haft av min planerande sida.
    Nu ska vi sätta oss på balkongen och äta en sillrumpa eller två och ta en klar till..jordgubbarna kommer sen, där vi sitter och njuter av tystnaden över Värtan när alla andra är på landet. Staden ligger tyst på andra sidan vattnet och det är underbart.
    Kram igen

  9. Det där stämmer på pricken. 🙂

  10. Ja, Mars i Stenbocken ger ju upphov till ett Stenbockskt beteende, s a s. Bra ordningssinne, god förmåga att struktuera samt att disciplinera sig själv. Det tror jag säkert uppskattas av en omgivning som kanske är mindre strukturerad. Fast det har förmodligen för ditt vidkommande resulterat i att du åkt på att utföra diverse ansvarsfyllda uppgifter;)
    Det låter som ett utmärkt sätt att tillbringa midsommaraftonen på, tycker jag! Hoppas det blir lika njutbart hela helgen!
    Kram!

    Varav jag sluter mig till att din Sol hör hemma i ett av de ledande tecknen som nämns här ovan. 😉 Frågan är bara; vilket av dem?

  11. […] är det fjärde tecknet i zodiaken. Det är ett kardinalt (ledande tecken) och hör till vattenelementet.  Människor som är födda i vattnets element möter livet i […]

Kommentera

 
